Kätilöiden perehdytyskoulutus intra- ja postoperatiivisesta hoidosta : kätilöiden laajentunut työnkuva Kuopion yliopistollisen sairaalan naisten akuuttikeskuksessa
Toivanen, Jenna; Mattila, Sarita (2016)
Toivanen, Jenna
Mattila, Sarita
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604214741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604214741
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kätilöiden kokemuksia saamastaan perehdytyskoulutuksesta matalan riskin gynekologisten toimenpiteiden intra- ja postoperatiiviseen hoitoon. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, millaisen osaamisen koulutus antoi kätilöille työskennellä uusissa työtehtävissä, ja tuottaa tietoa koulutuksen kehittämistarpeista.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja se toteutettiin yhteistyössä Kuopion yliopistollisen sairaalan naisten akuutti-keskuksen kanssa. Aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastateltavina oli kuusi perehdytyskoulutukseen osallistunutta kätilöä. Vaatimuksena oli, että haastateltavat olivat ehtineet työskennellä uusissa työtehtävissä perehdytyskoulutuksen jälkeen. Aineisto analysoitiin deduktiivisella sisällönanalyysillä.
Kätilö on perinteisesti raskauden, synnytyksen ja sen jälkeisen hoidon, sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyden asiantuntija. Uuden sairaalan valmistuttua kätilöiden työnkuva laajeni. Kätilöiden työnkuvan laajenemisen vuoksi Kys järjesti yhteistyössä Savonia-ammattikorkeakoulun kanssa kätilöille perehdytyskoulutuksen. Koulutuksen tarkoituksena oli valmistaa kätilöitä toimimaan intraoperatiivisessa hoidossa leikkauksen aikana ja postoperatiivisessa hoidossa heräämössä.
Perehdytyskoulutus antoi kätilöille perusvalmiudet uusiin työtehtäviin, mutta kätilöt arvioivat, että perehdytystä olisi tarvittu vielä lisää. Kätilöiden perehdytyskoulutus koostui teoriaopetuksesta, taitopajoista, simulaatio-opetuksesta sekä kymmenen päivän työharjoittelujaksoista leikkaussalissa ja heräämössä. Lisäksi kätilöillä oli käytössään Moodle-oppimisympäristö itsenäistä opiskelua varten. Kätilöt kokivat oppineensa eniten simulaatiopäivien ja leikkaussaliharjoittelun aikana. Vähiten he kokivat oppineensa taitopajapäivän aikana ja heräämöharjoittelussa. Kätilöt kokivat mielekkäänä toimia sektioissa ja kaavinnoissa instrumentoivan hoitajan roolissa. Epävarmaksi he kokivat valvovan hoitajan roolin ja heräämössä työskentelyn.
Perehdytyskoulutusta voisi kehittää muun muassa hyödyntämällä nykyistä enemmän simulaatio-opetusta. Kys on ensimmäinen sairaala Suomessa, jossa kätilöiden toimenkuva on laajentunut matalan riskin gynekologisten toimen-piteiden intra- ja postoperatiiviseen hoitoon. Jos tällainen samanlainen uudistus toteutetaan myös muualla Suomessa, voisi tutkia kätilöiden perehdytyskoulutuksesta saamaa osaamista ja verrata sitä tässä opinnäytetyössä saatuihin tuloksiin.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja se toteutettiin yhteistyössä Kuopion yliopistollisen sairaalan naisten akuutti-keskuksen kanssa. Aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastateltavina oli kuusi perehdytyskoulutukseen osallistunutta kätilöä. Vaatimuksena oli, että haastateltavat olivat ehtineet työskennellä uusissa työtehtävissä perehdytyskoulutuksen jälkeen. Aineisto analysoitiin deduktiivisella sisällönanalyysillä.
Kätilö on perinteisesti raskauden, synnytyksen ja sen jälkeisen hoidon, sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyden asiantuntija. Uuden sairaalan valmistuttua kätilöiden työnkuva laajeni. Kätilöiden työnkuvan laajenemisen vuoksi Kys järjesti yhteistyössä Savonia-ammattikorkeakoulun kanssa kätilöille perehdytyskoulutuksen. Koulutuksen tarkoituksena oli valmistaa kätilöitä toimimaan intraoperatiivisessa hoidossa leikkauksen aikana ja postoperatiivisessa hoidossa heräämössä.
Perehdytyskoulutus antoi kätilöille perusvalmiudet uusiin työtehtäviin, mutta kätilöt arvioivat, että perehdytystä olisi tarvittu vielä lisää. Kätilöiden perehdytyskoulutus koostui teoriaopetuksesta, taitopajoista, simulaatio-opetuksesta sekä kymmenen päivän työharjoittelujaksoista leikkaussalissa ja heräämössä. Lisäksi kätilöillä oli käytössään Moodle-oppimisympäristö itsenäistä opiskelua varten. Kätilöt kokivat oppineensa eniten simulaatiopäivien ja leikkaussaliharjoittelun aikana. Vähiten he kokivat oppineensa taitopajapäivän aikana ja heräämöharjoittelussa. Kätilöt kokivat mielekkäänä toimia sektioissa ja kaavinnoissa instrumentoivan hoitajan roolissa. Epävarmaksi he kokivat valvovan hoitajan roolin ja heräämössä työskentelyn.
Perehdytyskoulutusta voisi kehittää muun muassa hyödyntämällä nykyistä enemmän simulaatio-opetusta. Kys on ensimmäinen sairaala Suomessa, jossa kätilöiden toimenkuva on laajentunut matalan riskin gynekologisten toimen-piteiden intra- ja postoperatiiviseen hoitoon. Jos tällainen samanlainen uudistus toteutetaan myös muualla Suomessa, voisi tutkia kätilöiden perehdytyskoulutuksesta saamaa osaamista ja verrata sitä tässä opinnäytetyössä saatuihin tuloksiin.
