Kiitolinja : uusi palvelu lastensuojelun kentällä
Markio, Susanna (2016)
Markio, Susanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604204683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604204683
Tiivistelmä
Tämä kehittämistyö on tehty toimeksiantona Poijupuiston lastensuojelupalveluille, jonka palveluista tutkimuksen alla oli nuorille, 13-17-vuotiaille espoolaisille, tarkoitettu avohuollollinen kotiin vietävä arviointipalvelu, Kiitolinja. Kehittämistyön tavoitteena oli selvittää niitä mielikuvia, joita tämän uuden lastensuojelupalvelun tuottajilla ja tilaajilla oli palvelusta ja sen asiakasprofiilista sekä selvittää tukeeko palvelu nuoren elämänhallintaa. Tarkoituksena oli löytää yhtäläisyyksiä ja eroavuuksia liittyen palvelun sisältöön ja sen asiakkaisiin sekä nuoren elämänhallinnan kannalta keskeiset tekijät.
Kehittämistyö oli laadullinen ja pääasiallisena aineistona olivat palvelun tuottajien sekä tilaajien teemahaastattelut. Haastattelun teemat olivat: Kiitolinjan tehtävä, nuoren elämänhallinnan tukeminen sekä kehittämistarpeet ja tulevaisuus. Tukevana materiaalina ja vertailukohteena toimivat lastensuojelun lähetteet palveluun sekä toimeksiantajan palvelukuvaukset ja muu materiaali. Aineistoa analysoitiin käyttäen teorialähtöisen sisällönanalyysin ja teemoittelun kautta.
Tuloksista nousi esiin tietynlainen uuden palvelun hahmottamattomuus käyttäjien keskuudessa. Vastauksista löytyi paljon palvelukuvauksen kaltaisia elementtejä, mutta painopisteet vaihtelivat ja vain harva haastatelluista fokusoi palvelun ensisijaisesti arviointityöskentelyksi. Suurin osa haastatelluista mielsi palvelun tehostetuksi perhetyöksi tai sen kaltaiseksi. Yhtä mieltä vastaajat olivat palvelun tarpeellisuudesta sen joustavuuden, nopeuden ja inhimillisyyden vuoksi sekä toivoivat siihen jatkoa ja jopa lisäresurssointia. Nuoren elämänhallintaan liittyen keskeisimmät esiin nousseet osatekijät olivat vuorovaikutuksen haasteet kotona sekä koulun käymättömyys. Se, minkälaisia nuoria palvelu hyödyttäisi parhaiten, toi vastauksiin paljonkin hajontaa.
Tuloksista voidaan tulkita että lastensuojelun kentän palvelut ovat hyvin moninaisia, samoin kuin ovat nyky-yhteiskunnan perheetkin. Asiakasvirran optimoiminen palveluihin on hankalaa. Palvelujen monimuotoisuudelle on ehdottomasti tarvetta tulevaisuudessa ja siten, että palvelusta löytyy joustoa räätälöidä sitä aina asiakastarpeen mukaan. Uuden palvelun vakiinnuttaminen palvelukenttään ei ole helppoa eikä nopeaa, vaan palvelun kuvausta ja perustehtävää tulee tarkastella ja tarkentaa riittävin väliajoin, samoin kuin sen tiedottaminen eteenpäin palvelun tilaajille riittävin keinoin, on ainoa mikä mahdollistaa palvelun menestyksellisen ja tehokkaan käytön ja juuri oikealle kohderyhmälle oikeaan aikaan.
Kehittämistyö oli laadullinen ja pääasiallisena aineistona olivat palvelun tuottajien sekä tilaajien teemahaastattelut. Haastattelun teemat olivat: Kiitolinjan tehtävä, nuoren elämänhallinnan tukeminen sekä kehittämistarpeet ja tulevaisuus. Tukevana materiaalina ja vertailukohteena toimivat lastensuojelun lähetteet palveluun sekä toimeksiantajan palvelukuvaukset ja muu materiaali. Aineistoa analysoitiin käyttäen teorialähtöisen sisällönanalyysin ja teemoittelun kautta.
Tuloksista nousi esiin tietynlainen uuden palvelun hahmottamattomuus käyttäjien keskuudessa. Vastauksista löytyi paljon palvelukuvauksen kaltaisia elementtejä, mutta painopisteet vaihtelivat ja vain harva haastatelluista fokusoi palvelun ensisijaisesti arviointityöskentelyksi. Suurin osa haastatelluista mielsi palvelun tehostetuksi perhetyöksi tai sen kaltaiseksi. Yhtä mieltä vastaajat olivat palvelun tarpeellisuudesta sen joustavuuden, nopeuden ja inhimillisyyden vuoksi sekä toivoivat siihen jatkoa ja jopa lisäresurssointia. Nuoren elämänhallintaan liittyen keskeisimmät esiin nousseet osatekijät olivat vuorovaikutuksen haasteet kotona sekä koulun käymättömyys. Se, minkälaisia nuoria palvelu hyödyttäisi parhaiten, toi vastauksiin paljonkin hajontaa.
Tuloksista voidaan tulkita että lastensuojelun kentän palvelut ovat hyvin moninaisia, samoin kuin ovat nyky-yhteiskunnan perheetkin. Asiakasvirran optimoiminen palveluihin on hankalaa. Palvelujen monimuotoisuudelle on ehdottomasti tarvetta tulevaisuudessa ja siten, että palvelusta löytyy joustoa räätälöidä sitä aina asiakastarpeen mukaan. Uuden palvelun vakiinnuttaminen palvelukenttään ei ole helppoa eikä nopeaa, vaan palvelun kuvausta ja perustehtävää tulee tarkastella ja tarkentaa riittävin väliajoin, samoin kuin sen tiedottaminen eteenpäin palvelun tilaajille riittävin keinoin, on ainoa mikä mahdollistaa palvelun menestyksellisen ja tehokkaan käytön ja juuri oikealle kohderyhmälle oikeaan aikaan.