Somesoppa : sosiaalisen median kehittämissuunnitelma ravintola Rustikille
Hartikainen, Lotta (2016)
Hartikainen, Lotta
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604244926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604244926
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Ravintola Rustikille sosiaalisen median kehittämissuunnitelma. Kehittämissuunnitelmaa varten ideoita ja kehittämiskohtia kerättiin kolmen eri keinon avulla. Ensimmäiseksi tehtiin vertaileva kirjoituspöytätutkimus neljän muun ravintolan toiminnasta sosiaalisessa mediassa ja etsittiin muiden toiminnasta vinkkejä Rustikia varten. Seuraavaksi tehtiin kartoitus Rustikin toiminnasta sosiaalisessa mediassa. Rustikin käyttämät sosiaalisen median alustat ovat Facebook ja Instagarm. Kartoituksessa käytiin läpi ravintolan koko toimintahistoria sosiaalisessa mediassa, ja keskityttiin etsimään onnistumisia ja epäonnistumisia. Kartoituksen aikana myös seurattiin Rustikin seuraajien ja tykkääjien määrän kehitystä sosiaalisessa mediassa. Kolmas kehittämisuunnitelman tukena käytetty keino oli SWOT – analyysi Rustikin toiminnasta sosiaalisessa mediassa. Analyysien ja kartoituksen tulosten perusteella havaittiin kehittämiskohtia Rustikin sosiaalisen median markkinoinnissa ja esitettiin parannusehdotuksia.
Rustikin sosiaalisen median kehittämissuunnitelma pitää sisällään analyyseistä saatujen parannusehdotusten lisäksi myös sosiaalisen median suunnitelman ja tavoitteet, vuosikellon, sekä ehdotuksen miten sosiaalisen median markkinointia voidaan seurata ja mitata. Vuosikellon tarkoituksena on helpottaa Rustikin sosiaalisessa mediassa tehtävien toimenpiteiden suunnittelua, sekä antaa yleiskuva vuoden aikana tulevista toimenpiteistä. Rustikin sosiaalisen median suunnitelma, sekä suunnitelman tavoitteet ja vuosikello on salattu raportista lii-ikesalaisuuksien suojelemiseksi.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään vertailu- ja SWOT -analyysien lisäksi sosiaalisen median käsitteeseen ja siihen, miten sosiaalista mediaa voi hyödyntää markkinoinnissa. Tämän lisäksi työssä käsitellään sosiaalisen median etuja markkinoinnissa, sekä sisällöntuotannon tärkeyttä. Työssä perehdytään tarkemmin Facebookissa ja Instagramissa markkinointiin, koska ne ovat Ravintola Rustikin käyttämät sosiaalisen median alustat.
Rustikin sosiaalisen median kehittämissuunnitelma pitää sisällään analyyseistä saatujen parannusehdotusten lisäksi myös sosiaalisen median suunnitelman ja tavoitteet, vuosikellon, sekä ehdotuksen miten sosiaalisen median markkinointia voidaan seurata ja mitata. Vuosikellon tarkoituksena on helpottaa Rustikin sosiaalisessa mediassa tehtävien toimenpiteiden suunnittelua, sekä antaa yleiskuva vuoden aikana tulevista toimenpiteistä. Rustikin sosiaalisen median suunnitelma, sekä suunnitelman tavoitteet ja vuosikello on salattu raportista lii-ikesalaisuuksien suojelemiseksi.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään vertailu- ja SWOT -analyysien lisäksi sosiaalisen median käsitteeseen ja siihen, miten sosiaalista mediaa voi hyödyntää markkinoinnissa. Tämän lisäksi työssä käsitellään sosiaalisen median etuja markkinoinnissa, sekä sisällöntuotannon tärkeyttä. Työssä perehdytään tarkemmin Facebookissa ja Instagramissa markkinointiin, koska ne ovat Ravintola Rustikin käyttämät sosiaalisen median alustat.