Market research and analysis on the paint market and paint industry in Tanzania : Case: Tikkurila
Selänniemi, Ada (2016)
Selänniemi, Ada
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275171
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on maaliyhtiö Tikkurila, joka on johtava maaliyhtiö Pohjoismaissa ja Venäjällä. Tikkurilalla on juurensa Suomessa, mutta tällä hetkellä konsernilla on toimintaa 16 maassa. Tärkeimmät syyt tämän opinnäytetyön toteuttamiseen olivat Tikkurilan laajennussuunnitelmat sekä oma kiinnostukseni kansainväliseen markkinointiin ja liiketoimintaan.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on analysoida Tansanian maalitmarkkinoita ja arvioida voisiko Tikkurilalla olla potentiaalinen markkina maassa.
Tutkimuksessa keskitytään Tansanian markkinoiden arvioimiseen, jossa viitekehyksenä toimii markkinointimix sekä Tansanian kilpailuympäristö.
Vietin viisi viikkoa Tansaniassa talvella 2016, jolloin keräsin kaikki tarpeelliset tiedot tässä opinnäytetyössä olevan analyysin tekemiseen. Markkinointimixin sekä kilpailuympäristön analyysi tapahtui pääasiassa haastattelemalla markkinoiden keskeisiä toimijoita ja potentiaalisia asiakkaita puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Lisäksi tiedonkeruumenetelmänä käytettiin havainnointia.
Empiirinen työ toteutettiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Tämä viitekehys toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa tutkittiin laajaa valikoimaa kirjallisuus- sekä internetlähteitä.
Opinnäytetyön tuloksia käytettäneen Tikkurilan strategisessa liiketoimintasuunnittelussa. Tämän takia empiirinen osa ja siihen liittyvät tulokset, suositukset ja analyysit ovat luottamuksellista tietoa. Näin ollen tämän opinnäytetyön julkaistu osa koostuu pelkästä teoreettisestä viitekehyksestä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on analysoida Tansanian maalitmarkkinoita ja arvioida voisiko Tikkurilalla olla potentiaalinen markkina maassa.
Tutkimuksessa keskitytään Tansanian markkinoiden arvioimiseen, jossa viitekehyksenä toimii markkinointimix sekä Tansanian kilpailuympäristö.
Vietin viisi viikkoa Tansaniassa talvella 2016, jolloin keräsin kaikki tarpeelliset tiedot tässä opinnäytetyössä olevan analyysin tekemiseen. Markkinointimixin sekä kilpailuympäristön analyysi tapahtui pääasiassa haastattelemalla markkinoiden keskeisiä toimijoita ja potentiaalisia asiakkaita puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Lisäksi tiedonkeruumenetelmänä käytettiin havainnointia.
Empiirinen työ toteutettiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Tämä viitekehys toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa tutkittiin laajaa valikoimaa kirjallisuus- sekä internetlähteitä.
Opinnäytetyön tuloksia käytettäneen Tikkurilan strategisessa liiketoimintasuunnittelussa. Tämän takia empiirinen osa ja siihen liittyvät tulokset, suositukset ja analyysit ovat luottamuksellista tietoa. Näin ollen tämän opinnäytetyön julkaistu osa koostuu pelkästä teoreettisestä viitekehyksestä.