Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sairaanhoitajien toteuttama leiko-potilaiden preoperatiivinen puhelinohjaus tyräpotilaiden arvioimana

Salo, Riikka; Jäppinen, Eveliina (2016)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_jappinen_salo.pdf.pdf (986.0Kt)
Lataukset: 


Salo, Riikka
Jäppinen, Eveliina
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285285
Tiivistelmä
Nykyään preoperatiivinen ohjaus tapahtuu yhä useammin puhelimitse. Puhelinohjaus liittyy vahvasti leikkaukseen kotoa - eli leiko-toimintaan, jossa suunniteltuun leikkaukseen tulevat potilaat valmistautuvat toimenpiteeseen kotona ja tulevat sairaalaan vasta leikkauspäivänä. Puhelinohjaus on avainasemassa, jotta potilaan perioperatiivinen hoitopolku olisi mahdollisimman sujuva.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kyselytutkimuksen avulla, onko sairaanhoitajien toteuttama preoperatiivinen puhelinohjaus sisällöllisesti ja laadullisesti riittävä, jotta potilaat saavat tarpeeksi tietoa toimenpiteeseen valmistautumiseen. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää preoperatiivisen puhelinohjauksen kehittämisessä.

Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Käytimme itse laadittua strukturoitua kyselylomaketta. Tutkimusaineisto kerättiin 11.1.−15.3.2016 Raahen sairaalan operatiivisen osaston potilailta. Tutkimusjoukkona oli 80 tyräpotilasta, jotka leikattiin leikona. Heistä 63 palautti lomakkeen. Vastaukset analysoitiin SPSS-ohjelman avulla.

Tutkimuksen tuloksista selvisi, että potilaat saivat hyvin tietoa leikkauskelpoisuuteen vaikuttavista asioista, kuten mahdollisen infektion vaikutuksesta ja ihon kunnosta. Sen sijaan varsinaisesta operaatiosta ja sen jälkeisistä tapahtumista potilaat olivat saaneet tietoa vähän. Näistä tuloksista huolimatta potilaat olivat olleet tyytyväisiä saamansa preoperatiivisen puhelinohjauksen laatuun ja sisältöihin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste