OHJAAJIEN KOKEMUKSIA POSITIIVISEN MIELENTERVEYDEN TUKEMISES-TA LASTENSUOJELUYKSIKÖSSÄ
Tuikkala, Leena; Pietilä, Mika (2016)
Tuikkala, Leena
Pietilä, Mika
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285354
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla ohjaajien kokemuksia nuoren positiivisen mielenterveyden tukemisesta lastensuojeluyksikössä. Tavoitteenamme oli tehdä näkyväksi ohjaajien kokemuksia, jotta kokemustietoa voitaisiin hyödyntää lastensuojeluyksikön arjessa tehtävän ohjaustyön kehittämisessä.
Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus. Aineiston kerääminen tapahtui kyselylomakkeella, jossa oli avoimia kysymyksiä. Tutkimuskysymys oli: Millaisia kokemuksia lastensuojeluyksikön ohjaajilla on lastensuojeluyksikön arjessa tehtävän positiivisen mielenterveyden tukemisesta. Aineiston analyysimenetelmänä oli teemoittelu. Tietoperustassa käsittelimme nuoren psyykkistä kasvua, positiivista mielenterveyttä, sekä sen rakentumista ja tukemista lastensuojeluyksikön arjessa.
Saatujen vastausten perusteella voidaan todeta, että ohjaajien kokemuksista huomionarvoisia olivat nuoren koherenssin tunteen tukeminen arjen struktuurin avulla, itseensä tyytyväisyyden vahvistaminen antamalla positiivista palautetta nuorelle sekä itsetunnon kohentamista antamalla sopia haasteita nuorelle. Onnistumisenkokemukset tulee huomioida yhtenä merkittävänä asiana nuoren positiivisen mielenterveyden tukemisessa.
Kehittämisehdotus voisi olla työmenetelmien ja -tapojen kehittäminen ohjaajien kokemuksien perusteella nuoren positiivisen mielenterveyden tukemiseen lastensuojeluyksikön arkeen, sillä vastauksista oli luettavissa konkreettisten keinojen puuttuminen.
Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus. Aineiston kerääminen tapahtui kyselylomakkeella, jossa oli avoimia kysymyksiä. Tutkimuskysymys oli: Millaisia kokemuksia lastensuojeluyksikön ohjaajilla on lastensuojeluyksikön arjessa tehtävän positiivisen mielenterveyden tukemisesta. Aineiston analyysimenetelmänä oli teemoittelu. Tietoperustassa käsittelimme nuoren psyykkistä kasvua, positiivista mielenterveyttä, sekä sen rakentumista ja tukemista lastensuojeluyksikön arjessa.
Saatujen vastausten perusteella voidaan todeta, että ohjaajien kokemuksista huomionarvoisia olivat nuoren koherenssin tunteen tukeminen arjen struktuurin avulla, itseensä tyytyväisyyden vahvistaminen antamalla positiivista palautetta nuorelle sekä itsetunnon kohentamista antamalla sopia haasteita nuorelle. Onnistumisenkokemukset tulee huomioida yhtenä merkittävänä asiana nuoren positiivisen mielenterveyden tukemisessa.
Kehittämisehdotus voisi olla työmenetelmien ja -tapojen kehittäminen ohjaajien kokemuksien perusteella nuoren positiivisen mielenterveyden tukemiseen lastensuojeluyksikön arkeen, sillä vastauksista oli luettavissa konkreettisten keinojen puuttuminen.