Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Rautatierumpujen taustaselvitys

Vilenius, Mikko (2016)

 
Avaa tiedosto
VILENIUS_MIKKO_JOHANNES.pdf (8.855Mt)
Lataukset: 


Vilenius, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285348
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Liikenneviraston toimeksiannosta ja toteutettiin Sweco Rakennetekniikka Oy:n siltaosaston alaisuudessa.

Vanhimmat rautateillä sallitut rumpumateriaalit kantautuvat rautatierakentamisen historiassa yli sadan vuoden takaa. Kivestä valmistetut ensimmäiset rummut on rakennettu ennen 1900-lukua, betonivalmisteiset rummut vakiinnuttivat asemaansa 1900-luvun puolessa välissä ja massiiviteräs hieman ennen 2000-lukua. Rumpumateriaaleja on kehitelty nyky- isten sallittujen materiaalien rinnalle ja vaihtoehtoisten materiaalien käyttöä, kuten muovia suositaan muussa rakentamisessa nykyisin laajalti. Suomen rautatieverkkoa koskevat määräykset periytyvät 1990-luvulta ja niiden päivittämistä uusia vaihtoehtoisia materiaaleja salliviksi olisi syytä selvittää.

Työn otsikon mukaisesti tavoitteena on kartoittaa markkinoilla oleviin rumputuotteisiin liittyviä määräyksiä, ohjeita ja standardeja. Työ pohjautuu rautateitä koskeviin Liikenneviraston julkaisuihin, standardeihin, materiaalivalmistajien omiin ohjeisiin, tutkimuksiin sekä henkilöhaastatteluihin tuotevalmistajien, rakentajien ja suunnittelijoiden kanssa. Nykyisiä vaatimuksia ja määräyksiä käytettiin työn pohjana. Uusia rumpumateriaaleja koskevat materiaalitekniset ominaisuudet ja niille tehdyt tutkimukset peilattiin nykyisiin rautatieverkossa sallittujen materiaalien käyttöiällisiin ja rakenteellisiin ominaisuuksiin.

Rumpumateriaaleille asetetut vaatimukset eivät ole tasavertaisessa asemassa nykyisin ja rakentamisessa määräävät lähinnä toteuttamisen kustannukset. Tämän myötä materiaali valitaan rumpupaikkaan asentamisen näkökulmasta ja riittävästä käyttöiällisestä mitoittamisesta saatetaan tinkiä. Vaikka rakenteilla on 100 vuoden käyttöikävaatimus, niitä on jouduttu uusimaan ja korjaamaan lyhyen käyttöiän jälkeen.

Insinöörityön aihe osoittautui erittäin mielenkiintoiseksi ja avarsi laajalti käsitystäni rautatierakentamisesta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste