Markkinointi autoalalla
Matikainen, Sami; Toppinen, Sami (2016)
Matikainen, Sami
Toppinen, Sami
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295628
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää markkinointia nykypäivänä ja pohtia tulevaisuuden markkinointitapoja autoalalla. Työssä kuvaillaan ja selvitetään markkinointiin liittyviä ilmiöitä ja erityispiirteitä.
Opinnäytetyössä käsitellään yleisesti markkinointia ja mainostamista sekä perehdytään markkinoinnin alueisiin autoalan näkökulmasta. Työssä avataan markkinoinnin tehtäviä ja tavoitteita, tarkastellaan markkinoinnin vaikuttavuutta ja siinä käytettäviä mittareita sekä erilaisia asiakassuhteita. Lisäksi työssä pohditaan ajankohtaista markkinointia autoalalla. Opinnäytetyön osana toteutettiin kysely, jolla selvitettiin markkinoinnin vaikutuskeinoja, brändien merkitystä auton ostoon sekä ostovalintaa ja -perusteita.
Opinnäytetyö on kirjallisuustutkielma, jonka tarkoituksena on palvella opinnäytetyön osana tehtyä kyselytutkimusta. Kirjallisuustutkielmassa on laajasti kuvailtu yleisimpiä markkinoinnin teorioita, keinoja ja käsitteitä sekä tulevaisuuden näkökulmia. Kyselytutkimus ja kirjallisuustutkielma antavat yhdessä kuvaa tulevaisuuden suunnista autoalan markkinoinnissa.
Opinnäytetyö voi toimia eräänlaisena oppaana autoalan markkinoinnin ymmärtämiseen ja sen ilmiöiden tunnistamiseen. Opinnäytetyö soveltuu hyvin myös henkilölle, joka ei työskentele markkinoinnin saralla, mutta haluaa ymmärtää markkinointia ja markkinointihenkisyyttä omassa työssään.
Opinnäytetyössä käsitellään yleisesti markkinointia ja mainostamista sekä perehdytään markkinoinnin alueisiin autoalan näkökulmasta. Työssä avataan markkinoinnin tehtäviä ja tavoitteita, tarkastellaan markkinoinnin vaikuttavuutta ja siinä käytettäviä mittareita sekä erilaisia asiakassuhteita. Lisäksi työssä pohditaan ajankohtaista markkinointia autoalalla. Opinnäytetyön osana toteutettiin kysely, jolla selvitettiin markkinoinnin vaikutuskeinoja, brändien merkitystä auton ostoon sekä ostovalintaa ja -perusteita.
Opinnäytetyö on kirjallisuustutkielma, jonka tarkoituksena on palvella opinnäytetyön osana tehtyä kyselytutkimusta. Kirjallisuustutkielmassa on laajasti kuvailtu yleisimpiä markkinoinnin teorioita, keinoja ja käsitteitä sekä tulevaisuuden näkökulmia. Kyselytutkimus ja kirjallisuustutkielma antavat yhdessä kuvaa tulevaisuuden suunnista autoalan markkinoinnissa.
Opinnäytetyö voi toimia eräänlaisena oppaana autoalan markkinoinnin ymmärtämiseen ja sen ilmiöiden tunnistamiseen. Opinnäytetyö soveltuu hyvin myös henkilölle, joka ei työskentele markkinoinnin saralla, mutta haluaa ymmärtää markkinointia ja markkinointihenkisyyttä omassa työssään.