Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Motivoivan verkko-oppimisympäristön rakentaminen : Verkko-oppimisen motivaatiomoottori

Hyvärinen, Antti (2016)

 
Avaa tiedosto
Hyvarinen_Antti.pdf (1.515Mt)
Lataukset: 


Hyvärinen, Antti
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295657
Tiivistelmä
Teknologia kehittyy nopeasti ja saatavilla olevan tiedon määrä kasvaa jatkuvasti. Henkilön yksilöllinen kehittyminen ja menestyminen jatkuvassa muutoksessa edellyttävät oppimista, taitojen ja osaamisen kehittämistä läpi elämän. Tämä asettaa haasteita opetukselle. Tehokas oppiminen vaatii verkko-oppimisympäristöjen kehittymistä.

Uuden oppiminen on tehokasta ja innostavaa silloin, kun oppija on motivoitunut. Tällöin varmistetaan opitun asian sisäistäminen ja sen konkreettinen osaaminen. Heikosti motivoitunut oppija jättää herkästi opintoprosessin kesken. Tämä korostuu erityisesti verkko-opinnoissa.

Motivaation merkitys on suuri oppimisen kannalta. Tällöin on ymmärrettävä, mitä se tarkoittaa ja miten se vaikuttaa opiskeluprosessiin. Tämän lisäksi tulee ymmärtää, miten ihminen oppii. Näiden perusteella voidaan kartoittaa ne motivaatioon liittyvät tekijät, jotka tulee huomioida verkko-oppimisympäristön rakentamisessa ja kehittämisessä.

Opinnäytetyössä tutkittiin, miten verkko-oppimisympäristö voidaan rakentaa oppijoita motivoivaksi. Selvityksen perusteella motivoivaan verkko-oppimisympäristöön vaikuttaa seitsemän elementtiä. Nämä ovat tarve, ympäristö, sisältö, toiminnalliset elementit, tunne, onnistuminen ja yksilön kehittyminen. Motivaation ylläpitämiseksi verkko-oppimisympäristöissä tulee huomioida nämä kaikki elementit.

Opinnäytetyön tuloksena syntyi työkalu, joka nimettiin verkko-oppimisen motivaatiomoottoriksi. Se rakentuu motivaatioon vaikuttavista seitsemästä elementistä. Sen toimintaperiaatteena on ohjata rakentamaan motivoiva verkko-oppimisympäristö. Sitä voivat hyödyntää kaikki ne henkilöt, jotka rakentavat ja kehittävät verkko-oppimiseen liittyviä ympäristöjä. Opinnäytetyön tulosta voi hyödyntää soveltavin osin myös opetusalan henkilöstö.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste