Mielekäs toimintaa luonnossa : toimintaryhmä nuorisokotiin
Kouhia, Heidi; Tasala, Aaron (2016)
Kouhia, Heidi
Tasala, Aaron
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025775
Tiivistelmä
Tämän monimuotoisen opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi nuorisokoti Kotolampi. Kotolampi sijaitsee Vihdin Tervalammella metsämaisemissa. Nuoret asuivat Kotolammessa ja yksikössä toimi Vihdin kunnan erityisluokka. Opinnäytetyön idea syntyi, kun halusimme osaltamme edistää nuorten luontoyhteyttä. Luonnolla ja luonnossa liikkumisella on paljon hyvinvointivaikutuksia. Halusimme opinnäytetyössä hyödyntää Kotolammen ympäröivää luontoa ryhmämuotoisessa toiminnassa. Tarkoituksena on löytää nuorten kanssa heille mielekästä toimintaa luonnossa. Tavoitteenamme oli osaltamme edistää nuorten luontoyhteyttä.
Keskeiseksi teoriaksi opinnäytetyöllemme nousi Colen (2012) Seitsemän askeleen työväline. Käytimme sitä apuna suunnittelussa ja toteutuksessa. Työväline antaa selkeän seitsemän vaiheisen pohjan suunnittelu- ja ohjaustyölle.
Opinnäyteyöhön kuului suunnitteluvaihe, toteutusvaihe ja toteutuksen raportointi. Opinnäytetyön tekemiseen totutusvaiheessa osallistui Kotolammesta seitsemän nuorta ja osa henkilökuntaa. Opinnäytetyö toteutusosa toteutettiin osana oppilaiden koulupäivää. Mukana ryhmäkerroilla oli kaksi toimintaterapeuttiopiskelijaa, luokan opettaja ja kerrasta riippuen kuusi tai seitsemän nuorta. Opinnäytetyön toiminnallinen osuudessa toteutettiin toimintaryhmä. Toimintaryhmä kokoontui neljä kertaa keväällä 2016. Ryhmään osallistui kerralla enintään seitsemän nuorta.
Colen (2012) seitsemän askelta sisältää paljon vuorovaikutusta. Nuorista osan oli hyvin vaikea sanoittaa tunteitaan ja ajatuksiaan. Ohjaajien rooli nousi keskeiseksi ryhmäkertojen tuntemuksia käsiteltäessä. Colen seitsemän askelta ei työvälineenä vastannut suoraan tämän ryhmän tarpeisiin. Työvälineenä se oli kuitenkin helposti muokattavissa ryhmän vaatimuksiin. Colen seitsemän asekelta toimi hyvänä pohjana etenkin suunnittelutyölle. Colen seitsemän askeleen työvälineeseen kuuluvat aloitus ja lopetus, muodostuivat erityisen tärkeiksi ryhmäkertoja ohjatessa. Työvälineen avulla oli helppo hallita ajankäyttöä ryhmäkertojen aikana.
Ryhmäkertojen aikana nuoret löysivät heille mielekästä toimintaa luonnossa ja me osaltamme edistimme heidän luontoyhteyttä mahdollistamalla valitut toiminnat.
Keskeiseksi teoriaksi opinnäytetyöllemme nousi Colen (2012) Seitsemän askeleen työväline. Käytimme sitä apuna suunnittelussa ja toteutuksessa. Työväline antaa selkeän seitsemän vaiheisen pohjan suunnittelu- ja ohjaustyölle.
Opinnäyteyöhön kuului suunnitteluvaihe, toteutusvaihe ja toteutuksen raportointi. Opinnäytetyön tekemiseen totutusvaiheessa osallistui Kotolammesta seitsemän nuorta ja osa henkilökuntaa. Opinnäytetyö toteutusosa toteutettiin osana oppilaiden koulupäivää. Mukana ryhmäkerroilla oli kaksi toimintaterapeuttiopiskelijaa, luokan opettaja ja kerrasta riippuen kuusi tai seitsemän nuorta. Opinnäytetyön toiminnallinen osuudessa toteutettiin toimintaryhmä. Toimintaryhmä kokoontui neljä kertaa keväällä 2016. Ryhmään osallistui kerralla enintään seitsemän nuorta.
Colen (2012) seitsemän askelta sisältää paljon vuorovaikutusta. Nuorista osan oli hyvin vaikea sanoittaa tunteitaan ja ajatuksiaan. Ohjaajien rooli nousi keskeiseksi ryhmäkertojen tuntemuksia käsiteltäessä. Colen seitsemän askelta ei työvälineenä vastannut suoraan tämän ryhmän tarpeisiin. Työvälineenä se oli kuitenkin helposti muokattavissa ryhmän vaatimuksiin. Colen seitsemän asekelta toimi hyvänä pohjana etenkin suunnittelutyölle. Colen seitsemän askeleen työvälineeseen kuuluvat aloitus ja lopetus, muodostuivat erityisen tärkeiksi ryhmäkertoja ohjatessa. Työvälineen avulla oli helppo hallita ajankäyttöä ryhmäkertojen aikana.
Ryhmäkertojen aikana nuoret löysivät heille mielekästä toimintaa luonnossa ja me osaltamme edistimme heidän luontoyhteyttä mahdollistamalla valitut toiminnat.