LIIKUNTAPÄIVÄ LASTEN TERVEYTTÄ EDISTÄMÄÄN
Ulvila, Elina; Sauramo, Petra (2016)
Ulvila, Elina
Sauramo, Petra
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605035957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605035957
Tiivistelmä
Projektiluontoisen opinnäytetyön aiheena oli toteuttaa Mini-Pitkis liikuntapäivä 7–13-vuotiaille lapsille. Yhteistyökumppanina toimi Lounais-Suomen Liikunta ja Urheilu ry. Mini-Pitkis liikuntapäivä järjestettiin Porin urheilutalolla. Liikuntapäivän tavoitteena oli saada lapset kiinnostumaan liikunnasta yksin ja yhdessä, tukea lasten terveellistä kasvua ja kehitystä liikkumalla sekä lisätä lasten tietämystä terveellisestä ravitsemuksesta.
Opinnäytetyön toteutusmenetelmänä käytettiin projektin menetelmää ja toiminnallisen opinnäytetyön ohjeistusta. Teoriaosuus käsitteli liikunnan ja ravitsemuksen merkitystä lapsen kasvun ja kehityksen tukemiseksi sekä terveyden edistämiseksi. Lapset haluttiin saada tiedostamaan liikunnan myönteiset vaikutukset kasvuun, kehitykseen, oppimiseen, terveyteen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.
Projektiluontoinen opinnäytetyö sai alkunsa syksyllä 2015. Opinnäytetyöaiheen haluttiin lisäävän lasten tietämystä liikunnan ja ravitsemuksen merkityksestä. Opinnäytetyön alussa arvioitiin ja analysoitiin Mini-Pitkis liikuntapäiviä syyslomalla 2015 kahtena eri päivänä, jolloin tutustuttiin ryhmän- ja lajiohjaajan rooleihin.
Varsinaisen opinnäytetyön toiminnallinen päivä järjestettiin keväällä 2016. Toiminnallisen tuokion toteutuksessa huomioitiin teorian sisällön merkityksen ja syksyn Mini-Pitkis liikuntapäivän arvioinnin sekä analysoinnin tuloksia mahdollistaen parhaan mahdollisen tuloksen.
Opinnäytetyön toiminnallisen päivän liikuntatuokio koostui ravitsemusviestistä ja sirkustemppuilusta sekä akrobatiasta. Ravitsemusviestin tarkoituksena oli lasten tiedon lisääminen terveellisestä ruokavaliosta toteuttamalla oikeaoppinen lautasmalli. Sirkustelun ja akrobatian tarkoituksena oli kehittää lasten motorisia ja kognitiivisia taitoja erilaisten harjoitteiden välityksellä tukien lasten kasvamista ja kehittymistä.
Liikuntatuokio ohjattiin kokonaisuudessaan kuudelle eri ryhmälle, jotka oli jaettu iän mukaisesti. Projektin haasteena oli eri ikäryhmien kasvun ja kehityksen huomioiminen ryhmää ohjatessa. Toiminnallisen opinnäytetyön toteutukseen osallistui 107 lasta.
Projektin tuloksena välittömän suullisen palautteen mukaan lasten odotukset liikuntatuokiosta toteutuivat, mikä innosti heitä liikkumaan. Lasten tieto lisääntyi liikunnan myönteisistä vaikutuksista ja terveellisen ravitsemuksen hyödyistä.
Opinnäytetyön toteutusmenetelmänä käytettiin projektin menetelmää ja toiminnallisen opinnäytetyön ohjeistusta. Teoriaosuus käsitteli liikunnan ja ravitsemuksen merkitystä lapsen kasvun ja kehityksen tukemiseksi sekä terveyden edistämiseksi. Lapset haluttiin saada tiedostamaan liikunnan myönteiset vaikutukset kasvuun, kehitykseen, oppimiseen, terveyteen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.
Projektiluontoinen opinnäytetyö sai alkunsa syksyllä 2015. Opinnäytetyöaiheen haluttiin lisäävän lasten tietämystä liikunnan ja ravitsemuksen merkityksestä. Opinnäytetyön alussa arvioitiin ja analysoitiin Mini-Pitkis liikuntapäiviä syyslomalla 2015 kahtena eri päivänä, jolloin tutustuttiin ryhmän- ja lajiohjaajan rooleihin.
Varsinaisen opinnäytetyön toiminnallinen päivä järjestettiin keväällä 2016. Toiminnallisen tuokion toteutuksessa huomioitiin teorian sisällön merkityksen ja syksyn Mini-Pitkis liikuntapäivän arvioinnin sekä analysoinnin tuloksia mahdollistaen parhaan mahdollisen tuloksen.
Opinnäytetyön toiminnallisen päivän liikuntatuokio koostui ravitsemusviestistä ja sirkustemppuilusta sekä akrobatiasta. Ravitsemusviestin tarkoituksena oli lasten tiedon lisääminen terveellisestä ruokavaliosta toteuttamalla oikeaoppinen lautasmalli. Sirkustelun ja akrobatian tarkoituksena oli kehittää lasten motorisia ja kognitiivisia taitoja erilaisten harjoitteiden välityksellä tukien lasten kasvamista ja kehittymistä.
Liikuntatuokio ohjattiin kokonaisuudessaan kuudelle eri ryhmälle, jotka oli jaettu iän mukaisesti. Projektin haasteena oli eri ikäryhmien kasvun ja kehityksen huomioiminen ryhmää ohjatessa. Toiminnallisen opinnäytetyön toteutukseen osallistui 107 lasta.
Projektin tuloksena välittömän suullisen palautteen mukaan lasten odotukset liikuntatuokiosta toteutuivat, mikä innosti heitä liikkumaan. Lasten tieto lisääntyi liikunnan myönteisistä vaikutuksista ja terveellisen ravitsemuksen hyödyistä.