Infograafisen suunnittelutoimiston visuaalinen identiteetti
Airikka, Mikko (2016)
Airikka, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605036027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605036027
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaisia asioita tulee huomioida suunniteltaessa kilpailijoista erottuvaa ja helposti lähestyttävää visuaalista identiteettiä infograafiselle suunnittelutoimistolle brändin rakentamisen ja visuaalisen suunnittelun näkökulmasta. Aihetta tutkitaan perehtymällä brändiä ja visuaalista identiteettiä käsittelevään kirjallisuuteen, minkä lisäksi suomalaisten ja ulkomaisten infograafisia suunnittelupalveluita tarjoavien yritysten visuaalisia identiteettejä tarkastellaan ja vertaillaan yritysten verkkosivustoilta kerättyä kuvallista aineistoa analysoimalla. Tutkielman toiminnallisessa osiossa suunnitellaan visuaalinen identiteetti opinnäytetyön tekijän perusteilla olevalle yritykselle.
Tutkielman johdannossa määritellään työlle asetetut tavoitteet ja lähtökohdat sekä esitellään työssä käytettävät tutkimusmenetelmät. Opinnäytetyön luvussa kaksi käydään läpi työn kannalta keskeisimmät visuaaliseen identiteettiin sekä brändiin liittyvät termit ja käsitteet aiheen myöhempää soveltavaa käsittelyä ajatellen. Luvussa kolme tutkitaan infograafisia suunnittelupalveluita tarjoavien yritysten visuaalisia identiteettejä yksittäisten visuaalisten elementtien osalta analysoimalla tarkasteluun valittujen yritysten verkkosivustoilta kerättyä kuvamateriaalia. Kuvallista aineistoa tarkastelemalla pyritään kartoittamaan infograafisia suunnittelupalveluita tarjoavien yritysten visuaalisia identiteettejä koskevaa kokonaiskuvaa sekä identiteettien yksittäisiä elementtejä yhdistäviä ja erottavia tekijöitä. Luvussa neljä yksittäisen infograafisen suunnittelutoimiston visuaalista identiteettiä ja brändiä käsitellään kokonaisvaltaisemmin tarkasteluun valitun yrityksen verkkosivuston perusteella. Tarkastelulla pyritään hankkimaan tietoa siitä, millä eri tavoin yrityksen visuaalista identiteettiä on mahdollista soveltaa brändin näkökulmasta kilpailijoista erottuakseen esimerkiksi yrityksen verkkosivustolla. Luvussa viisi suunnitellaan visuaalinen identiteetti tutkimuksesta saatuja tuloksia hyödyntäen opinnäytetyön tekijän perusteilla olevalle suunnittelutoimistolle yrityksen nimen, tunnuksen, värimaailman ja typografian osalta. Lisäksi toiminnallisessa osiossa tehdään brändin määritystyötä visuaalisen suunnittelun pohjaksi.
Opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen perusteella saatiin muodostettua kattava kuva tämän hetkisten infograafisten suunnittelutoimistojen visuaalisten identiteettien tyylistä ja laadusta. Visuaalisia identiteettejä, niiden yksittäisiä visuaalisia elementtejä sekä asiaan liittyvää kokonaiskuvaa koskevia havaintoja käytettiin vertailukohtana ja apuna opinnäytetyön toiminnallisessa osiossa, jossa suunniteltiin visuaalinen identiteetti perusteilla olevalle infograafiselle suunnittelutoimisto Grasp Infographicsille.
Tutkielman johdannossa määritellään työlle asetetut tavoitteet ja lähtökohdat sekä esitellään työssä käytettävät tutkimusmenetelmät. Opinnäytetyön luvussa kaksi käydään läpi työn kannalta keskeisimmät visuaaliseen identiteettiin sekä brändiin liittyvät termit ja käsitteet aiheen myöhempää soveltavaa käsittelyä ajatellen. Luvussa kolme tutkitaan infograafisia suunnittelupalveluita tarjoavien yritysten visuaalisia identiteettejä yksittäisten visuaalisten elementtien osalta analysoimalla tarkasteluun valittujen yritysten verkkosivustoilta kerättyä kuvamateriaalia. Kuvallista aineistoa tarkastelemalla pyritään kartoittamaan infograafisia suunnittelupalveluita tarjoavien yritysten visuaalisia identiteettejä koskevaa kokonaiskuvaa sekä identiteettien yksittäisiä elementtejä yhdistäviä ja erottavia tekijöitä. Luvussa neljä yksittäisen infograafisen suunnittelutoimiston visuaalista identiteettiä ja brändiä käsitellään kokonaisvaltaisemmin tarkasteluun valitun yrityksen verkkosivuston perusteella. Tarkastelulla pyritään hankkimaan tietoa siitä, millä eri tavoin yrityksen visuaalista identiteettiä on mahdollista soveltaa brändin näkökulmasta kilpailijoista erottuakseen esimerkiksi yrityksen verkkosivustolla. Luvussa viisi suunnitellaan visuaalinen identiteetti tutkimuksesta saatuja tuloksia hyödyntäen opinnäytetyön tekijän perusteilla olevalle suunnittelutoimistolle yrityksen nimen, tunnuksen, värimaailman ja typografian osalta. Lisäksi toiminnallisessa osiossa tehdään brändin määritystyötä visuaalisen suunnittelun pohjaksi.
Opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen perusteella saatiin muodostettua kattava kuva tämän hetkisten infograafisten suunnittelutoimistojen visuaalisten identiteettien tyylistä ja laadusta. Visuaalisia identiteettejä, niiden yksittäisiä visuaalisia elementtejä sekä asiaan liittyvää kokonaiskuvaa koskevia havaintoja käytettiin vertailukohtana ja apuna opinnäytetyön toiminnallisessa osiossa, jossa suunniteltiin visuaalinen identiteetti perusteilla olevalle infograafiselle suunnittelutoimisto Grasp Infographicsille.