Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Bella -tyttöryhmä : itsetuntoa vahvistava ryhmä Espoon Tyttöjen Talolla

Laukkonen, Anni; Pursiainen, Sini (2016)

 
Avaa tiedosto
Laukkonen_Anni_Pursiainen_Sini.pdf (514.6Kt)
Lataukset: 


Laukkonen, Anni
Pursiainen, Sini
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046138
Tiivistelmä
Monimuotoisen opinnäytetyömme tavoitteena oli järjestää itsetuntoa vahvistavaa tyttöryhmätoimintaa Espoon Tyttöjen talolla. Tyttöryhmätoiminnan suunnittelun pohjana käytimme Ruotsista lähtöisin olevaa Bella -ryhmätoimintamenetelmää. Tarve tyttöryhmätoiminnan toteuttamiselle tuli Espoon Tyttöjen Talon yhteyshenkilön kautta. Yhteistyökumppanimme toi esille mahdollisuuden Bella -ryhmätoiminnan toteuttamisesta, sillä heillä oli ollut jo jonkin aikaa suunnitelmissa kyseiseen menetelmään perustuva tyttöryhmä. Näin ollen lähdimme toteuttamaan Bella -ryhmätoimintaa Espoon Tyttöjen Talolle.

Opinnäytetyössämme arvioimme Bella -menetelmän soveltuvuutta sukupuoli- ja kulttuurisensitiivisen tyttöryhmätoiminnan pohjana. Työmme teoreettisina viitekehyksinä olivat sosiokulttuurinen innostaminen ja voimaantuminen. Ryhmätoimintamme koostui kuudesta tapaamiskerrasta, josta jokaisella kerralla oli oma teemansa. Käsiteltävät teemat valitsimme ryhmän osallistuvien tyttöjen kanssa yhdessä ryhmänohjaajan materiaaleista. Ryhmäkertojen rakenne oli jokaisella kerralla samanlainen. Ensin keskustelimme päivän teemasta, jonka jälkeen siirryimme toiminnallisiin harjoituksiin. Lopuksi olimme varanneet aikaa askarteluille sekä tyttöjen omien ajatusten reflektoimiselle vihkotyöskentelyn kautta.

Arvioimme opinnäytetyömme tavoitteiden toteutumista havainnoimalla toimintakertoja, kirjoittamalla toimintapäiväkirjaa sekä pyytämällä osallistujilta kirjallista palautetta. Palautetta kerättiin kirjallisesti jokaisen toimintakerran jälkeen muistilapuilla sekä laajemmin koko ryhmätoiminnan osalta lomakekyselyllä viimeisellä kerralla. Osallistujilta saatu palaute oli positiivista ja havaintojemme perusteella tytöt kokivat ryhmän ilmapiirin turvalliseksi keskustella asioista. Osallistujat olivat innostuneesti mukana keskusteluissa ja toiminnallisissa harjoituksissa. Ryhmän ilmapiiri antoi mielestämme myös mahdollisuuden osallistujien voimaantumisen kokemukselle.

Ryhmätoiminnasta saamiemme kokemusten mukaan Bella -menetelmä sopii toteutettavaksi erinomaisesti identiteettiä tukevassa tyttöryhmätyössä, sillä menetelmän materiaali on monipuolisesti sovellettavissa erilaisten tyttöryhmien yksilöllisiin tarpeisiin identiteettiä vahvistavana ja sitä voi hyödyntää käytettävissä olevien resurssien sekä ohjaajan osaamisen mukaisesti.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste