Kompositio ympäristöjen konseptitaiteessa : Katsaus komposition elementteihin ja sommittelun rakentamiseen
Hokkanen, Veera (2016)
Hokkanen, Veera
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046183
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on teoreettinen katsaus kompositioon. Kompositio eli sommittelu tarkoittaa kuvan elementtien esteettistä järjestystä. Tutkielman tavoitteena on syventyä aiheeseen ympäristöjen visualisoimisen kannalta. Tarkastelin aihetta konseptiartistin näkökulmasta, ja tuotin tekstiosuuden rinnalle havainnollistavia kuvituksia kyseisen työroolin puitteissa.
Tutkielmani sisältää kolme käsittelyosuutta. Ensimmäisessä niistä avataan komposition käsitettä, konseptiartistin roolia ja työn kontekstia. Sen jälkeisessä luvussa perehdytään komposition elementteihin itsenäisinä ilmiöinään. Viimeisessä osuudessa syvennytään lopulta elementtien yhtäaikaiseen käyttämiseen ja eheän kokonaisuuden luomiseen.
Taiteen subjektiivisen luonteen takia komposition teoria perustuu suuntaviivoihin ja neuvoihin ehdottomien totuuksien sijaan. On lähtökohtaisesti mahdotonta antaa oikeaa tai väärää vastausta onnistuneeseen kompositioon. Pyrin kuitenkin käsittelemään asiaa monen eri ajattelutavan ja periaatteen kautta.
Työn aihe on tärkeä, sillä kompositio on perustavanlaatuinen pohja kaikelle visuaaliselle viestimiselle. Se rakennetaan usein vaistonvarassa, mutta teorian tunteminen avartaa eri mahdollisuuksien tiedostamista ja kehittää taiteellista silmää. Mikään ei silti korvaa pitkäaikaista ja päämäärällistä käytännön työtä.
Tutkielmani sisältää kolme käsittelyosuutta. Ensimmäisessä niistä avataan komposition käsitettä, konseptiartistin roolia ja työn kontekstia. Sen jälkeisessä luvussa perehdytään komposition elementteihin itsenäisinä ilmiöinään. Viimeisessä osuudessa syvennytään lopulta elementtien yhtäaikaiseen käyttämiseen ja eheän kokonaisuuden luomiseen.
Taiteen subjektiivisen luonteen takia komposition teoria perustuu suuntaviivoihin ja neuvoihin ehdottomien totuuksien sijaan. On lähtökohtaisesti mahdotonta antaa oikeaa tai väärää vastausta onnistuneeseen kompositioon. Pyrin kuitenkin käsittelemään asiaa monen eri ajattelutavan ja periaatteen kautta.
Työn aihe on tärkeä, sillä kompositio on perustavanlaatuinen pohja kaikelle visuaaliselle viestimiselle. Se rakennetaan usein vaistonvarassa, mutta teorian tunteminen avartaa eri mahdollisuuksien tiedostamista ja kehittää taiteellista silmää. Mikään ei silti korvaa pitkäaikaista ja päämäärällistä käytännön työtä.