Vertaileva analyysi kolmesta klarinetinsoiton alkeisoppikirjasta
Firon, Csilla (2016)
Firon, Csilla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605056340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605056340
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkastelen klarinettisoiton alkeisopetuksen pedagogiikkaa kolmessa laajasti Suomessa käytetyssä kirjassa: Vivo klarinetti, Clarinet Basics ja klarinett.nu. Analyysini kohdistuu tarkastelemaan kirjojen etenemistapoja, niissä olevan klarinettipedagogiikan osuutta sekä kirjojen antamia ohjeita oppilaalle ja opettajalle. Lisäksi tarkastelen musiikinteorian osuutta kirjoissa, myönteisen musiikillisen minäkuvan rakentamismahdollisuuksia sekä kirjojen tapaa toteuttaa taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmaa.
Kaikissa kolmessa kirjassa on omat erityispiirteensä. Vivo klarinetti -alkeissoittokirja tukee opettajan ja oppilaan välistä työskentelyä musiikillisen minäkuvan rakentamisessa. Se sisältää runsaasti opetusmateriaalia, jota opettaja voi soveltaa omaan opetuspedagogiikkaansa sopivaksi. Clarinet Basics -kirja tukee opettajaa ja noudattaa järjestelmällistä tapaa käsitellä klarinetinsoiton alkeita. Kirja antaa myös materiaalia rutiininomaiseen soitonopetukseen länsimaisessa taidemusiikissa. Klarinett.nu -kirja on tietotekniikkaa hyödyntävä ruotsinkielinen klarinetinsoiton alkeiskirja. Kirja on sisällöltään melko suppea, mutta se voi soveltua käytettäväksi sellaisenaan kuitenkin jonkun muun opetusmateriaalin rinnalla.
Lähtökohtani tähän työhön on ollut saada mahdollisimman monipuolinen kuva analyysin kohteena olevista alkeisopetuskirjoista. Kirjoja analysoidessani ja tätä opinnäytetyötä kirjoittaessani olen saanut selkeän kuvan klarinettipedagogiikasta ja alkeisopetuksen eri osa-alueista. Analyysityöni on syventänyt näkemystäni klarinetinsoiton alkeisopetuksen etenemisestä ja antanut uusia ideoita omaan pedagogiikkaani. Muut vastavalmistuneet klarinetinsoiton opettajat voivat hyödyntää työtäni tutustuessaan klarinetinsoiton alkeisopetuskirjallisuuteen.
Kaikissa kolmessa kirjassa on omat erityispiirteensä. Vivo klarinetti -alkeissoittokirja tukee opettajan ja oppilaan välistä työskentelyä musiikillisen minäkuvan rakentamisessa. Se sisältää runsaasti opetusmateriaalia, jota opettaja voi soveltaa omaan opetuspedagogiikkaansa sopivaksi. Clarinet Basics -kirja tukee opettajaa ja noudattaa järjestelmällistä tapaa käsitellä klarinetinsoiton alkeita. Kirja antaa myös materiaalia rutiininomaiseen soitonopetukseen länsimaisessa taidemusiikissa. Klarinett.nu -kirja on tietotekniikkaa hyödyntävä ruotsinkielinen klarinetinsoiton alkeiskirja. Kirja on sisällöltään melko suppea, mutta se voi soveltua käytettäväksi sellaisenaan kuitenkin jonkun muun opetusmateriaalin rinnalla.
Lähtökohtani tähän työhön on ollut saada mahdollisimman monipuolinen kuva analyysin kohteena olevista alkeisopetuskirjoista. Kirjoja analysoidessani ja tätä opinnäytetyötä kirjoittaessani olen saanut selkeän kuvan klarinettipedagogiikasta ja alkeisopetuksen eri osa-alueista. Analyysityöni on syventänyt näkemystäni klarinetinsoiton alkeisopetuksen etenemisestä ja antanut uusia ideoita omaan pedagogiikkaani. Muut vastavalmistuneet klarinetinsoiton opettajat voivat hyödyntää työtäni tutustuessaan klarinetinsoiton alkeisopetuskirjallisuuteen.