Toimintaohje kouluterveydenhoitajille kosteusvaurioista johtuvien sisäilmaoireiden selvityksessä
Kemppainen, Anna (2016)
Kemppainen, Anna
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046255
Tiivistelmä
Kosteusvauriot aiheuttavat terveydellisiä ongelmia yhä useammalle henkilölle asuinrakennuksissa, työpaikoilla, päiväkodeissa ja kouluissa. Huonosta sisäilmasta johtuvat oireet voivat horjuttaa ihmisen psyykkistä hyvinvointia ja näin ollen vähentää tiloissa viihtyvyyttä sekä työtehoa.
Tämä projekti käsittelee kosteusvaurioista johtuvia sisäilmaoireita ja projektin tuotoksena on laadittu toimintaohje kouluterveydenhoitajille. Kehittämistehtä-vän tarkoituksena oli tehdä toimintaohje kouluterveydenhoitajille sisäilmaoirei-den selvityksessä sekä avata heidän rooliaan siinä. Tavoitteena puolestaan oli, että terveydenhoitajat saavat tietoa kosteusvaurion synnystä, tunnistavat mah-dollisesti huonosta sisäilmasta johtuvat oireet sekä tietävät, kuinka koulun si-säilmaselvitys käynnistyy.
Kehittämistehtävä tehtiin projektityönä, jonka toimeksiantajana toimi Kemin kaupunki. Projektissa määritellään rakennuksen hyvä ja huono sisäilma, käsitellään kosteusvaurion syntymistä ja vauriosta aiheutuvia sisäilmaoireita. Terveydenhuoltoalalle laaditut lait vaikuttavat projektin sisältöön sekä toimintaohjeen laadintaan. Lisäksi teksti sisältää teoriaa projektin tekemisestä, etenemisestä sekä kuvataan ja arvioidaan lopputulokseen pääsyä. Projektissa hyödynnettiin aiheeseen liittyviä tutkimuksia, artikkeleita sekä kirjallisuutta. Tietoa etsittiin kirjastosta sekä Internetin tietokannoista, kuten Medic, Terveysportti sekä PubMed. Merkittävimmiksi tietolähteiksi muodostuivat muun muassa Hengitysliiton, Työterveyslaitoksen sekä Sosiaali- ja terveysministeriön internetsivut.
Toimintaohje sisältää teoriatietoa hyvästä ja huonosta sisäilmasta, kosteusvaurion synnystä sekä vauriosta johtuvista sisäilmaoireista. Lisäksi ohjeeseen on määritelty kouluterveydenhoitajan tehtävät oireiden kartoittamisessa sekä sisäilmaselvityksen tekemisessä. Ohjeeseen on sisällytetty useita havainnollistavia kuvioita.
Tämä projekti käsittelee kosteusvaurioista johtuvia sisäilmaoireita ja projektin tuotoksena on laadittu toimintaohje kouluterveydenhoitajille. Kehittämistehtä-vän tarkoituksena oli tehdä toimintaohje kouluterveydenhoitajille sisäilmaoirei-den selvityksessä sekä avata heidän rooliaan siinä. Tavoitteena puolestaan oli, että terveydenhoitajat saavat tietoa kosteusvaurion synnystä, tunnistavat mah-dollisesti huonosta sisäilmasta johtuvat oireet sekä tietävät, kuinka koulun si-säilmaselvitys käynnistyy.
Kehittämistehtävä tehtiin projektityönä, jonka toimeksiantajana toimi Kemin kaupunki. Projektissa määritellään rakennuksen hyvä ja huono sisäilma, käsitellään kosteusvaurion syntymistä ja vauriosta aiheutuvia sisäilmaoireita. Terveydenhuoltoalalle laaditut lait vaikuttavat projektin sisältöön sekä toimintaohjeen laadintaan. Lisäksi teksti sisältää teoriaa projektin tekemisestä, etenemisestä sekä kuvataan ja arvioidaan lopputulokseen pääsyä. Projektissa hyödynnettiin aiheeseen liittyviä tutkimuksia, artikkeleita sekä kirjallisuutta. Tietoa etsittiin kirjastosta sekä Internetin tietokannoista, kuten Medic, Terveysportti sekä PubMed. Merkittävimmiksi tietolähteiksi muodostuivat muun muassa Hengitysliiton, Työterveyslaitoksen sekä Sosiaali- ja terveysministeriön internetsivut.
Toimintaohje sisältää teoriatietoa hyvästä ja huonosta sisäilmasta, kosteusvaurion synnystä sekä vauriosta johtuvista sisäilmaoireista. Lisäksi ohjeeseen on määritelty kouluterveydenhoitajan tehtävät oireiden kartoittamisessa sekä sisäilmaselvityksen tekemisessä. Ohjeeseen on sisällytetty useita havainnollistavia kuvioita.