Kävijäliikenteen ohjaaminen verkkokauppaan sosiaalisen median palveluista
Leino, Mari (2016)
Leino, Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605086505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605086505
Tiivistelmä
Insinöörityössä tutustuttiin markkinointiin sosiaalisen median palveluissa sekä siihen, kuinka käyttäjät suhtautuvat näihin mainoksiin. Tutkimuksessa selvitettiin erilaisia sosiaalisessa mediassa markkinointiin liittyviä ilmiöitä ja sen vaikutusta yrityksen brändiin. Näkökulmana olivat erityisesti verkkokaupan asiakkaat ja se, kuinka heidät saadaan ohjattua sosiaalisen median palveluista itse kauppaan. Työssä tutustutiin myös syihin, jotka johtavat sosiaalisesta mediasta lopulta ostopäätökseen.
Tavoitteeksi insinöörityölle asetettiin sosiaalisen median avulla näkyvyyden lisääminen ja kävijäliikenteen ohjaaminen avautuvaan verkkokauppaan. Asiakkaan kanssa käytyjen keskustelujen, sekä SWOT- ja kilpailija-analyysin avulla selvitettiin lähtötilanne ja kohderyhmä. Tämän jälkeen voitiin valita parhaiten yritysten tarpeita vastaavat sosiaalisen median palvelut sekä suunnitella sisältöstrategia. Ajanhallintaa pyrittiin helpottamaan suunnittelemalla julkaisukalenteri, jonka avulla on helppo ajastaa ja suunnitella julkaisuja.
Työssä keskityttiin kahden yritykselle uuden sosiaalisen median palvelun, Pinterestin ja Blogin, tekniseen toteutukseen. Niiden ja kahden entuudestaan yrityksellä oleen sometilin, Facebookin ja Instagramin, analytiikkatyökaluihin tutustuttiin insinöörityön puitteissa, ja jokaiseen niistä valittiin asiakkaan tarkoituksiin sopiva työkalu. Mittaamiseen ja datan analysoimiseen käytettyjä työkaluja olivat Facebookin oma julkaisutyökalu, Instagramin Iconosquare, Pinterestin oma analytiikkatyökalu, sekä blogiin asennettu Google Analytics.
Aikataulujen ja verkkokaupan avaamisen viivästymisen vuoksi kaikkia suunniteltuja toimenpiteitä ei pystytty toteuttamaan ja mittaamaan. Työssä pystyttiin kuitenkin mittaamaan kävijäliikenteen ohjautumista yrityksen verkkosivustolle verkkokaupan sijaan. Näin saatiin arvokasta vertailukohtaa myöhempää analysointia varten. Eri palveluissa analysoitiin myös julkaisun laatua ja kuinka paljon käyttäjät olivat mistäkin julkaisusta pitäneet. Tulosten pohjalta asiakkaan on tulevaisuudessa helpompaa suunnitella julkaistavaa sisältöä asiakaskuntaa kiinnostavaksi.
Tavoitteeksi insinöörityölle asetettiin sosiaalisen median avulla näkyvyyden lisääminen ja kävijäliikenteen ohjaaminen avautuvaan verkkokauppaan. Asiakkaan kanssa käytyjen keskustelujen, sekä SWOT- ja kilpailija-analyysin avulla selvitettiin lähtötilanne ja kohderyhmä. Tämän jälkeen voitiin valita parhaiten yritysten tarpeita vastaavat sosiaalisen median palvelut sekä suunnitella sisältöstrategia. Ajanhallintaa pyrittiin helpottamaan suunnittelemalla julkaisukalenteri, jonka avulla on helppo ajastaa ja suunnitella julkaisuja.
Työssä keskityttiin kahden yritykselle uuden sosiaalisen median palvelun, Pinterestin ja Blogin, tekniseen toteutukseen. Niiden ja kahden entuudestaan yrityksellä oleen sometilin, Facebookin ja Instagramin, analytiikkatyökaluihin tutustuttiin insinöörityön puitteissa, ja jokaiseen niistä valittiin asiakkaan tarkoituksiin sopiva työkalu. Mittaamiseen ja datan analysoimiseen käytettyjä työkaluja olivat Facebookin oma julkaisutyökalu, Instagramin Iconosquare, Pinterestin oma analytiikkatyökalu, sekä blogiin asennettu Google Analytics.
Aikataulujen ja verkkokaupan avaamisen viivästymisen vuoksi kaikkia suunniteltuja toimenpiteitä ei pystytty toteuttamaan ja mittaamaan. Työssä pystyttiin kuitenkin mittaamaan kävijäliikenteen ohjautumista yrityksen verkkosivustolle verkkokaupan sijaan. Näin saatiin arvokasta vertailukohtaa myöhempää analysointia varten. Eri palveluissa analysoitiin myös julkaisun laatua ja kuinka paljon käyttäjät olivat mistäkin julkaisusta pitäneet. Tulosten pohjalta asiakkaan on tulevaisuudessa helpompaa suunnitella julkaistavaa sisältöä asiakaskuntaa kiinnostavaksi.