Mobiilipelin kehitys LibGDX-sovelluskehyksellä
Nasri, Kami (2016)
Nasri, Kami
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605086550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605086550
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli kehittää mobiilipelille prototyyppi, jolla pystyisi testaamaan pelimekaniikan toimivuutta ja katsomaan, mitä lisäyksiä peli tarvitsisi, jotta peli olisi mahdollisimman koukuttava.
Insinöörityöksi tehtiin Redpill-niminen peli, jossa tavoitteena on rikkoa punaisia pillereitä, ja estää niitä etenemästä keskellä olevaan neliöön. Peli päättyy keskellä olevan neliön kasvaessa peliruudun yli. Peliin tehtiin myös päävalikko, josta pelaaja pääsee aloittamaan uuden pelin.
Peli ohjelmoitiin Java-ohjelmointikielellä käyttäen Libgdx-sovelluskehystä, joka mahdollistaa pelin kääntämisen monille eri alustoille. Tämä mahdollisti pelin kääntämisen työpöydälle testaamista varten sen sijaan, että peli pitäisi kääntää joka kerta puhelimelle.
Insinöörityöprojektista syntyi suunnitellun pelin prototyyppi, jolla pystyttiin testaamaan pelimekaniikan toimivuutta. Peliä testattaessa huomattiin, että peli on liian helppo ja yksinkertainen, jonka myötä lisäsimme pelin vaikeusastetta.
Johtopäätöksinä huomattiin, että Libgdx-sovelluskehyksellä prototyypin kehitys osoittautui työlääksi muihin vaihtoehtoihin verrattuna kuten Unity-pelimoottoriin. Jatkosuunnitelmana on kehittää peli uudestaan Unity-pelimoottoria käyttäen.
Redpill-peli ei julkaistu markkinoille prototyypin valmistuttua. Tavoitteena oli julkaista peli Google Play -palveluun ja App Storeen pelin valmistuttua.
Insinöörityöksi tehtiin Redpill-niminen peli, jossa tavoitteena on rikkoa punaisia pillereitä, ja estää niitä etenemästä keskellä olevaan neliöön. Peli päättyy keskellä olevan neliön kasvaessa peliruudun yli. Peliin tehtiin myös päävalikko, josta pelaaja pääsee aloittamaan uuden pelin.
Peli ohjelmoitiin Java-ohjelmointikielellä käyttäen Libgdx-sovelluskehystä, joka mahdollistaa pelin kääntämisen monille eri alustoille. Tämä mahdollisti pelin kääntämisen työpöydälle testaamista varten sen sijaan, että peli pitäisi kääntää joka kerta puhelimelle.
Insinöörityöprojektista syntyi suunnitellun pelin prototyyppi, jolla pystyttiin testaamaan pelimekaniikan toimivuutta. Peliä testattaessa huomattiin, että peli on liian helppo ja yksinkertainen, jonka myötä lisäsimme pelin vaikeusastetta.
Johtopäätöksinä huomattiin, että Libgdx-sovelluskehyksellä prototyypin kehitys osoittautui työlääksi muihin vaihtoehtoihin verrattuna kuten Unity-pelimoottoriin. Jatkosuunnitelmana on kehittää peli uudestaan Unity-pelimoottoria käyttäen.
Redpill-peli ei julkaistu markkinoille prototyypin valmistuttua. Tavoitteena oli julkaista peli Google Play -palveluun ja App Storeen pelin valmistuttua.