Katsaus online-sisältömarkkinointiin : Keinoja ja käytäntöjä graafiselle suunnittelijalle
Niiranen, Jessica (2016)
Niiranen, Jessica
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605086506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605086506
Tiivistelmä
Sisältömarkkinointi on kasvava markkinoinnin ala erityisesti online-formaatissaan. Se muuttaa tapaa, jolla yritykset kommunikoivat asiakkaidensa kanssa: yksisuuntaisesta myyntiviestien suoltamisesta kohti asiakkaan kanssa keskustelemista ja tämän auttamista. Opinnäytetyön tarkoituksena on muodostaa yleiskuva sisältömarkkinoinnista ja tehdä päätelmiä siitä graafisen suunnittelijan käytössä. Yleiskuvan ymmärtämisen myötä siirrytään vastaamaan kysymykseen, kuinka graafinen suunnittelija voi hyödyntää online-sisältömarkkinointia ja kuinka sitä lähdetään toteuttamaan. Opinnäytetyön teoreettisena pohjana on käytetty useita sisältömarkkinointiaiheisia verkkolähteitä sekä painettuja julkaisuja.
Kun sisältömarkkinointi on määritelty terminä, opinnäytetyö siirtyy varsinaisen tekemisen prosessiin lähtien taustatyöstä. Kaikki brändäämisestä, kilpailijoiden kartuttamisesta sekä kohderyhmäanalysoinnista tavoitteiden määrittelyyn ja konseptointiin luovat pohjaa sisältömarkkinoinnin tekemiselle. Taustatyöstä opinnäytetyössä siirrytään käytäntöön tekemällä katsaus sisällöntuotantoon, julkaisukanaviin ja sisältötyyppeihin. Prosessin kolmas osuus on sisältömarkkinoinnin tulosten analysointia. Tätä käsittelevä osuus pyrkii kattamaan yleiset osoittimet eli indikaattorit, joilla sisältömarkkinoinnin onnistumista tuodaan mitattavaan muotoon. Käsittelyssä on myös mainemonitorointi sekä prosessin iterointi analysoitujen tulosten pohjalta. Koko tutkimuksen läpi opinnäytetyössä keskitytään olemassa oleviin esimerkkeihin siitä, miten graafiset suunnittelijat käyttävät nykyhetkellä sisältömarkkinointia eri kanavissa ja erilaista sisältöä tuottaen.
Opinnäytetyön lopputulemana on visuaaliseen muotoon tuotu tiivistelmä graafisille suunnittelijoille. Se tiivistää opinnäytetyön löydökset online-sisältömarkkinoinnista ja sen tekemiseen liittyvän työskentelyn eri vaiheista. Visuaaliseen tiivistelmään on myös sisällytetty kirjoittajan lista yleisluontoisia vinkkejä hyvistä ja huonoista käytännöistä online-sisältömarkkinoinnin tekemisessä. Kokonaisuudessaan tiivistelmä perustuu opinnäytetyön rakenteeseen ja sen sisältämät johtopäätökset on tehty käytettyihin lähteisiin ja tehtyyn tutkimukseen perustuen.
Kun sisältömarkkinointi on määritelty terminä, opinnäytetyö siirtyy varsinaisen tekemisen prosessiin lähtien taustatyöstä. Kaikki brändäämisestä, kilpailijoiden kartuttamisesta sekä kohderyhmäanalysoinnista tavoitteiden määrittelyyn ja konseptointiin luovat pohjaa sisältömarkkinoinnin tekemiselle. Taustatyöstä opinnäytetyössä siirrytään käytäntöön tekemällä katsaus sisällöntuotantoon, julkaisukanaviin ja sisältötyyppeihin. Prosessin kolmas osuus on sisältömarkkinoinnin tulosten analysointia. Tätä käsittelevä osuus pyrkii kattamaan yleiset osoittimet eli indikaattorit, joilla sisältömarkkinoinnin onnistumista tuodaan mitattavaan muotoon. Käsittelyssä on myös mainemonitorointi sekä prosessin iterointi analysoitujen tulosten pohjalta. Koko tutkimuksen läpi opinnäytetyössä keskitytään olemassa oleviin esimerkkeihin siitä, miten graafiset suunnittelijat käyttävät nykyhetkellä sisältömarkkinointia eri kanavissa ja erilaista sisältöä tuottaen.
Opinnäytetyön lopputulemana on visuaaliseen muotoon tuotu tiivistelmä graafisille suunnittelijoille. Se tiivistää opinnäytetyön löydökset online-sisältömarkkinoinnista ja sen tekemiseen liittyvän työskentelyn eri vaiheista. Visuaaliseen tiivistelmään on myös sisällytetty kirjoittajan lista yleisluontoisia vinkkejä hyvistä ja huonoista käytännöistä online-sisältömarkkinoinnin tekemisessä. Kokonaisuudessaan tiivistelmä perustuu opinnäytetyön rakenteeseen ja sen sisältämät johtopäätökset on tehty käytettyihin lähteisiin ja tehtyyn tutkimukseen perustuen.