Laatujärjestelmä Fimecon Oy
Kuvaja, Jouko (2016)
Kuvaja, Jouko
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096591
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella SFS-EN ISO 9001:2015 -standardiin perustuva laatujärjestelmä Fimecon Oy:lle. Laatujärjestelmästä oli tarkoitus tehdä selkeä ja toimiva, jotta järjestelmää voitaisiin hyödyntää vaikuttavasti osana yrityksen johtamisjärjestelmää. Järjestelmän täytyi olla myös helposti teknisesti toteutettavissa.
Opinnäytetyössä käsitellään laadunhallintajärjestelmän kannalta oleellisia asioita. Työssä käydään läpi laadun merkitystä, tavoitteita ja kehittämistä. Saatavan teoriaosuuden lisäksi yritykselle on laadittu laatukäsikirja laadun hallintaan ja kehittämiseen. Se sisältää tiedot organisaation prosesseista, laadun mittareista ja laadunhallinnan jatkuvasta kehityksestä.
Laatukäsikirjan menettelyohjeet on laadittu yrityksen johdon sekä sidosryhmien tarpeiden ja vaatimusten perusteella. Laatukäsikirja osoittaa yrityksen olevan sitoutunut parantamaan ja kehittämään laatutekijöitä. Laatukäsikirjaa voidaan myös käyttää toiminnan kuvaajana, kun halutaan kertoa laatutyöstä esimerkiksi asiakkaalle.
Laatukäsikirjan avulla prosesseja saatiin kehitettyä ja dokumentoitua laatuohjeet kirjalliseen muotoon.
Opinnäytetyössä käsitellään laadunhallintajärjestelmän kannalta oleellisia asioita. Työssä käydään läpi laadun merkitystä, tavoitteita ja kehittämistä. Saatavan teoriaosuuden lisäksi yritykselle on laadittu laatukäsikirja laadun hallintaan ja kehittämiseen. Se sisältää tiedot organisaation prosesseista, laadun mittareista ja laadunhallinnan jatkuvasta kehityksestä.
Laatukäsikirjan menettelyohjeet on laadittu yrityksen johdon sekä sidosryhmien tarpeiden ja vaatimusten perusteella. Laatukäsikirja osoittaa yrityksen olevan sitoutunut parantamaan ja kehittämään laatutekijöitä. Laatukäsikirjaa voidaan myös käyttää toiminnan kuvaajana, kun halutaan kertoa laatutyöstä esimerkiksi asiakkaalle.
Laatukäsikirjan avulla prosesseja saatiin kehitettyä ja dokumentoitua laatuohjeet kirjalliseen muotoon.