Mattemaalaustekniikoiden kehitys ja digitaalimatten tuottaminen.
Lankila, Katri (2016)
Lankila, Katri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096813
Tiivistelmä
Elokuvissa käytetään usein mattemaalauksia hyväksi kun otoksiin ei ole mahdollista järkevästi toteuttaa lavasteita. Tässä opinnäytetyössä selvitän, kuinka mattemaalaustekniikat ovat kehittyneet, ja toteutan itse mattemaalauksen kameraprojisoinnilla. Käyn myös läpi mattemaalauksen uskottavuuteen vaikuttavaa kuvan sisäistä fysiikkaa sekä digitaalimatten työvaiheita.
Toiminnallisessa osuudessa valmistin liikkuvan mattemaalauksen, jonka kompositoin stock-videokuvan kanssa. Mattemaalaus tehtiin digimaalauksena Adobe Photoshopissa ja
se jaettiin tasoihin, jotka projisoitiin 3D-kappaleiden päälle Cinema 4D -ohjelmassa. Lopuksi työ kompositoitiin Adobe After Effectissä. Valmiiseen mattemaalaukseen saatin
jonkin verran kolmiulotteista liikettä. Suuremmissa kamerakulmien vaihteluissa matten rajat tulivat vastaan, kun matte ei riittänyt peittämään 3D-objekteja.
Opinnäytetyön aikana selvisi, että uskottavia mattemalauksia on saatu aikaan sekä vanhemmilla ja uudemmilla tekniikoilla. Toiminnallisessa osuudessa selvisi, kuinka tarkkaa työtä kameraprojisointi onkaan ja että se vaatii tekijältään hyvää 3D-tuntemusta, jos mattemaalaaja on myös projisoija.
Toiminnallisessa osuudessa valmistin liikkuvan mattemaalauksen, jonka kompositoin stock-videokuvan kanssa. Mattemaalaus tehtiin digimaalauksena Adobe Photoshopissa ja
se jaettiin tasoihin, jotka projisoitiin 3D-kappaleiden päälle Cinema 4D -ohjelmassa. Lopuksi työ kompositoitiin Adobe After Effectissä. Valmiiseen mattemaalaukseen saatin
jonkin verran kolmiulotteista liikettä. Suuremmissa kamerakulmien vaihteluissa matten rajat tulivat vastaan, kun matte ei riittänyt peittämään 3D-objekteja.
Opinnäytetyön aikana selvisi, että uskottavia mattemalauksia on saatu aikaan sekä vanhemmilla ja uudemmilla tekniikoilla. Toiminnallisessa osuudessa selvisi, kuinka tarkkaa työtä kameraprojisointi onkaan ja että se vaatii tekijältään hyvää 3D-tuntemusta, jos mattemaalaaja on myös projisoija.