Tuotantolaitosten strateginen roolitus: Suomen leipomoteollisuus
Ilkka, Antti (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096712
Tiivistelmä
Insinöörityössä oli tarkoituksena havainnollistaa tuotantolaitosten strategisia rooleja Kasra Ferdowsin luoman mallin pohjalta. Mallin avulla voidaan eritellä jokaisen toimipisteen rooli ja analysoida tuotantolaitoksen ensisijaista tehtävää ja tavoitetta yrityksen toiminnan kannalta. Tavoitteena oli tuoda esiin mallin toteutuminen kohdeyrityksissä, sijoittaa malliin yritysten tuotantoyksiköt ja tarkastella yritysten tietoisuutta mallin käytöstä.
Työssä lähestyttiin Ferdowsin mallia analysoimalla ensin prosessiajattelun teoriaa. Tämän jälkeen työssä edettiin strategisiin malleihin, prosessistrategioihin ja tuote-prosessimatriisiin. Ennen Ferdowsin tuotantolaitoksen kuuden eri roolin mallia oli myös oleellista tuoda esiin oikean sijainnin valintakriteereitä ja syitä siihen, miksi yritykset siirtävät tuotantoa muualle.
Lopuksi tarkasteltiin yrityskohtaisesti mallin toteutuminen yrityksissä, sekä sijoitettiin rooleihin sopivat tuotantolaitokset. Kohdeyrityksinä oli kolme merkittävää suomalaista leipomoyritystä. Niistä kahteen suoritettiin haastattelut tarkemman tiedon keräämiseksi. Havaittiin, että yritysten leipomoista suurin osa palvelee enimmäkseen omia paikallisia markkinoita pieniä poikkeuksia lukuun ottamatta. Esiintyvät roolit olivat enimmäkseen server, offshore, contributor ja lead. Ottaen huomioon leipomoalan tämä ei tullut yllätyksenä, sillä kuluttajat arvostavat tuoreutta, minkä lisäksi tilauksen ja toimituksen välinen aika on lyhyt. Tästä syystä etäisyydetkään eivät voi olla liian pitkät. Mallin käyttöä ei myöskään ollut yrityksissä tiedostettu, vaikka tulokset kertoivatkin päinvastaista.
Leipomoalalla ei välttämättä ole syytä käyttää kaikkia kuutta roolia esimerkiksi kustannusten minimoinnin vuoksi. Lisäksi on kannattavaa pitää jokaisella toimipisteellä kaksi roolia monipuolisen toiminnan varmistamiseksi ja kaikilla toimipisteillä tulisi myös olla oma erikoistumisalansa päällekkäisen toiminnan välttämiseksi. Strategisesti tärkeimmät päätökset tekevä johtoryhmä on järkevää keskittää toimimaan esimerkiksi pääkonttorille tai merkittävämmän leipomon tiloihin. Alan yritysten on syytä pohtia tarkkaan toiminnan laajentamista ulkomaille, sillä esimerkiksi taloudellinen tai poliittinen tilanne saattaa muuttua nopeasti ja vaikuttaa yrityksen toimintaan erittäin positiivisesti tai negatiivisesti.
Työssä lähestyttiin Ferdowsin mallia analysoimalla ensin prosessiajattelun teoriaa. Tämän jälkeen työssä edettiin strategisiin malleihin, prosessistrategioihin ja tuote-prosessimatriisiin. Ennen Ferdowsin tuotantolaitoksen kuuden eri roolin mallia oli myös oleellista tuoda esiin oikean sijainnin valintakriteereitä ja syitä siihen, miksi yritykset siirtävät tuotantoa muualle.
Lopuksi tarkasteltiin yrityskohtaisesti mallin toteutuminen yrityksissä, sekä sijoitettiin rooleihin sopivat tuotantolaitokset. Kohdeyrityksinä oli kolme merkittävää suomalaista leipomoyritystä. Niistä kahteen suoritettiin haastattelut tarkemman tiedon keräämiseksi. Havaittiin, että yritysten leipomoista suurin osa palvelee enimmäkseen omia paikallisia markkinoita pieniä poikkeuksia lukuun ottamatta. Esiintyvät roolit olivat enimmäkseen server, offshore, contributor ja lead. Ottaen huomioon leipomoalan tämä ei tullut yllätyksenä, sillä kuluttajat arvostavat tuoreutta, minkä lisäksi tilauksen ja toimituksen välinen aika on lyhyt. Tästä syystä etäisyydetkään eivät voi olla liian pitkät. Mallin käyttöä ei myöskään ollut yrityksissä tiedostettu, vaikka tulokset kertoivatkin päinvastaista.
Leipomoalalla ei välttämättä ole syytä käyttää kaikkia kuutta roolia esimerkiksi kustannusten minimoinnin vuoksi. Lisäksi on kannattavaa pitää jokaisella toimipisteellä kaksi roolia monipuolisen toiminnan varmistamiseksi ja kaikilla toimipisteillä tulisi myös olla oma erikoistumisalansa päällekkäisen toiminnan välttämiseksi. Strategisesti tärkeimmät päätökset tekevä johtoryhmä on järkevää keskittää toimimaan esimerkiksi pääkonttorille tai merkittävämmän leipomon tiloihin. Alan yritysten on syytä pohtia tarkkaan toiminnan laajentamista ulkomaille, sillä esimerkiksi taloudellinen tai poliittinen tilanne saattaa muuttua nopeasti ja vaikuttaa yrityksen toimintaan erittäin positiivisesti tai negatiivisesti.