Opetusmenetelmä perustason ensihoidon simulaatiokoulutukseen
Retsu, Aapo; Konu, Juho (2010)
Retsu, Aapo
Konu, Juho
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003155678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003155678
Tiivistelmä
Konu, Juho & Retsu, Aapo. Opetusmenetelmä perustason ensihoidon simulaatiokoulu-tukseen. Oulu 2010. Oulun seudun ammattikorkeakoulu, sosiaali- ja terveysalan yksikkö, ensihoidon koulutusohjelma, ensihoitaja (AMK). Opinnäytetyö, 49 sivua + 36 sivua liitteitä.
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyömme on opetusmenetelmä perustason ensihoidon simulaatiokoulutukseen. Sen tavoitteena on helpottaa ja tehostaa simulaatio-opetusta ja -oppimista. Opetusmenetelmä rakentuu nykyaikaisesta pedagogiikasta: siinä yhdistetään kaksi oppimisnäkemystä ja hyödynnetään transfer-oppimisilmiötä. Sen kehittämistä ohjaavat perustason ensihoitajan osaamisvaatimukset, asiantuntijavalmiudet sekä laadukkaan opetusmenetelmän kriteerit.
Tutkimuksissa on todettu simulaatiokoulutuksen parantavan opiskelijoiden tietoja, taitoja, työelämään valmistautumista ja itseluottamusta. Lisäksi simulaatiokouluttajan taidoilla ja antamalla opetuksella on suuri merkitys oppimiseen ja muistamiseen simulaatiotilanteessa ja jälkeenpäin. Tästä huolimatta itse opettamiseen ja oppimiseen simulaatiotilanteessa on kiinnitetty vähän huomiota ja ensihoidon koulutuksen sisällöt ovat erilaisia eri kouluissa. Lisäksi laadukkaita harjoittelupaikkoja ja ammattitaitoisia ohjaajia on rajallisesti. Näistä syistä johtuen korkeatasoiset ensihoitovalmiudet voivat jäädä saavuttamatta.
Opinnäytetyö kehitettiin tuotekehitysprojektina Oulun seudun ammattikorkeakoulun Sosiaali- ja terveysalan yksikön kanssa. Tuotteen toimivuuden todentamiseksi kehitettiin opetustapahtuma joka sisälsi itse tuotteen, esitestauksen, tajuttoman potilaan perustason ensihoidon teoriatiedon, käytännön potilasesimerkit ja palautelomakkeen.
Tuotetta testattiin opetustapahtumassa lähihoitajaopiskelijaryhmällä. Testiin osallistuneet ensihoitoon suuntautuvat lähihoitajaopiskelijat kokivat koulutuksen erittäin hyödylliseksi ja menetelmän toimivaksi ja oppimista edistäväksi. Testauksen perusteella tuotetta voidaan hyödyntää testiryhmää vastaavan kohderyhmän opinnoissa tajuttoman potilaan perustason ensihoidon kouluttamiseen.
Asiasanat: pedagogiikka, simulaatio, perustason ensihoito, opettaminen, oppiminen, oppimisnäkemys
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyömme on opetusmenetelmä perustason ensihoidon simulaatiokoulutukseen. Sen tavoitteena on helpottaa ja tehostaa simulaatio-opetusta ja -oppimista. Opetusmenetelmä rakentuu nykyaikaisesta pedagogiikasta: siinä yhdistetään kaksi oppimisnäkemystä ja hyödynnetään transfer-oppimisilmiötä. Sen kehittämistä ohjaavat perustason ensihoitajan osaamisvaatimukset, asiantuntijavalmiudet sekä laadukkaan opetusmenetelmän kriteerit.
Tutkimuksissa on todettu simulaatiokoulutuksen parantavan opiskelijoiden tietoja, taitoja, työelämään valmistautumista ja itseluottamusta. Lisäksi simulaatiokouluttajan taidoilla ja antamalla opetuksella on suuri merkitys oppimiseen ja muistamiseen simulaatiotilanteessa ja jälkeenpäin. Tästä huolimatta itse opettamiseen ja oppimiseen simulaatiotilanteessa on kiinnitetty vähän huomiota ja ensihoidon koulutuksen sisällöt ovat erilaisia eri kouluissa. Lisäksi laadukkaita harjoittelupaikkoja ja ammattitaitoisia ohjaajia on rajallisesti. Näistä syistä johtuen korkeatasoiset ensihoitovalmiudet voivat jäädä saavuttamatta.
Opinnäytetyö kehitettiin tuotekehitysprojektina Oulun seudun ammattikorkeakoulun Sosiaali- ja terveysalan yksikön kanssa. Tuotteen toimivuuden todentamiseksi kehitettiin opetustapahtuma joka sisälsi itse tuotteen, esitestauksen, tajuttoman potilaan perustason ensihoidon teoriatiedon, käytännön potilasesimerkit ja palautelomakkeen.
Tuotetta testattiin opetustapahtumassa lähihoitajaopiskelijaryhmällä. Testiin osallistuneet ensihoitoon suuntautuvat lähihoitajaopiskelijat kokivat koulutuksen erittäin hyödylliseksi ja menetelmän toimivaksi ja oppimista edistäväksi. Testauksen perusteella tuotetta voidaan hyödyntää testiryhmää vastaavan kohderyhmän opinnoissa tajuttoman potilaan perustason ensihoidon kouluttamiseen.
Asiasanat: pedagogiikka, simulaatio, perustason ensihoito, opettaminen, oppiminen, oppimisnäkemys