Creating Employee Self-Service Portal Concept
Uppala, Atte (2016)
Uppala, Atte
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106854
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli luoda työntekijöiden itsepalveluportaalikonsepti Sofigatelle. Portaalikonsepti koostuu kahdesta erinäisestä ehdotuksesta, mitkä kattavat ne alueet, mitkä ovat haastavia Sofigatelle itsepalveluportaalikontekstissa. Ensimmäinen ehdotus on palvelumuotoiluprosessi, mikä mahdollistaa käyttäjäystävällisten itsepalveluportaalien suunnittelun sekä luomisen tehokkaasti asiakkaan kanssa. Toinen ehdotus on esimerkki käyttöliittymähahmotelma työntekijöiden itsepalveluportaalista, mikä hyödyntää käytettävyyden parhaita käytäntöjä.
Insinöörityö jaettiin kolmeen eri pääosa-alueeseen, jotta tavoite työntekijöiden itsepalveluportaalien konseptoinnista saavutettaisiin.
Ensin teoriaa liittyen palvelumuotoiluun sekä käytettävyyden parhaisiin käytäntöihin opiskeltiin. Teoreettinen viitekehys muodostettiin perustuen edellä mainittuihin parhaisiin käytäntöihin.
Toiseksi suoritettiin nykytila-analyysi, mikä kattoi molempien ehdotusten osa-alueet. Nykytila-analyysi suoritettiin haastattelemalla neljää eri Sofigaten projektipäällikköä, tutkimalla yrityksen sisäistä dokumentaatiota sekä suorittamalla Sofigaten nykyisille asiakkaille itsepalveluportaaliarviointeja arvioiden erilaisten portaalien elementtien käytettävyyttä.
Lopuksi uusi palvelumuotoiluprosessi sekä käytettävyyden parhaisiin käytäntöihin nojaava työntekijöiden itsepalveluportaalin käyttöliittymähahmotelma muodostettiin vertailemalla teoreettisen viitekehyksen sekä nykytila-analyysin välisiä keskeisimpiä huomioita.
Uuden työntekijöiden itsepalveluportaalikonseptin tuloksena, Sofigate voi suunnitella sekä luoda itsepalveluportaaleja entistä tehokkaammin seuraamalla uuden palvelumuotoiluprosessin ennalta määriteltyjä vaiheita. Lisäksi he voivat hyödyntää portaalin käyttöliittymähahmotelmaa suunnitellessa portaaleja asiakkaiden kanssa. Tämä mahdollistaa korkeamman laadun portaalin käytettävyydessä.
Insinöörityö jaettiin kolmeen eri pääosa-alueeseen, jotta tavoite työntekijöiden itsepalveluportaalien konseptoinnista saavutettaisiin.
Ensin teoriaa liittyen palvelumuotoiluun sekä käytettävyyden parhaisiin käytäntöihin opiskeltiin. Teoreettinen viitekehys muodostettiin perustuen edellä mainittuihin parhaisiin käytäntöihin.
Toiseksi suoritettiin nykytila-analyysi, mikä kattoi molempien ehdotusten osa-alueet. Nykytila-analyysi suoritettiin haastattelemalla neljää eri Sofigaten projektipäällikköä, tutkimalla yrityksen sisäistä dokumentaatiota sekä suorittamalla Sofigaten nykyisille asiakkaille itsepalveluportaaliarviointeja arvioiden erilaisten portaalien elementtien käytettävyyttä.
Lopuksi uusi palvelumuotoiluprosessi sekä käytettävyyden parhaisiin käytäntöihin nojaava työntekijöiden itsepalveluportaalin käyttöliittymähahmotelma muodostettiin vertailemalla teoreettisen viitekehyksen sekä nykytila-analyysin välisiä keskeisimpiä huomioita.
Uuden työntekijöiden itsepalveluportaalikonseptin tuloksena, Sofigate voi suunnitella sekä luoda itsepalveluportaaleja entistä tehokkaammin seuraamalla uuden palvelumuotoiluprosessin ennalta määriteltyjä vaiheita. Lisäksi he voivat hyödyntää portaalin käyttöliittymähahmotelmaa suunnitellessa portaaleja asiakkaiden kanssa. Tämä mahdollistaa korkeamman laadun portaalin käytettävyydessä.