Omaa tietä etsimässä, klarinettipedagogiopiskelijoiden alan vaihtoon vaikuttavat tekijät
Kontio, Julia (2016)
Kontio, Julia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106971
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat ammattikorkeakoulujen klarinettipedagogiopiskelijoiden hakeutumiseen toiselle alalle. Halusin valita opinnäytetyölleni sellaisen aiheen, joka selkeyttäisi ja samalla hyödyttäisi omaa matkaani musiikkipedagogiksi. Opintojeni loppuvaiheessa pohdin paljon työllistymiseen, musiikin alaan ja alan vaihtoon liittyviä asioita ja huomasin joidenkin kanssaopiskelijoiden elävän samojen ajatusten äärellä. Tästä syntyi kiinnostus selvittää klarinettipedagogiopiskelijoiden ajatuksia alan vaihtoon ja toisen alan opiskeluun liittyviin tekijöihin.
Opinnäytetyön aineisto on kerätty kyselylomakkeen muodossa kahdeksalta klarinettipedagogiopiskelijalta eri puolilta Suomea. Jokainen vastaaja opiskelee tai on opiskellut toista alaa klarinettipedagogiopintojensa ohella tai niiden jälkeen. Kyselylomakkeessa kysyttiin kysymyksiä liittyen klarinettipedagogiopintoihin, toisen alan opintoihin, taustoihin ja näkemyksiin tulevaisuudesta.
Kyselylomakkeen purkamisen lisäksi tutustuin eri ammattikorkeakoulujen musiikkipedagogiopintojen sisältöön ja niihin liittyviin muutoksiin sekä kirjallisuuteen liittyen epävarmuuden ja stressin vaikutuksista työelämään. Näiden aihealueiden käsittely auttoi minua hahmottamaan laajemman kokonaisuuden liittyen musiikkipedagogiopintoihin ja tulevaisuuteen.
Vastauksista ei löytynyt yhtä alan vaihtoon liittyvää yhtenevää tekijää enkä sellaista toisaalta lähtenyt hakemaankaan. Jokaisella klarinettipedagogiopiskelijalla oli oma tarina ja omat subjektiiviset kokemuksensa kerrottavanaan eikä kyselylomake jälkikäteen ajateltuna ollut välttämättä paras vaihtoehto näin moniulotteisen asian avaamiseksi. Kyselylomake kuitenkin mahdollisti tehokkaan ja edullisen tavan toteuttaa opinnäytetyö sellaisesta aiheesta, jota pidän itse merkityksellisenä.
Opinnäytetyön aineisto on kerätty kyselylomakkeen muodossa kahdeksalta klarinettipedagogiopiskelijalta eri puolilta Suomea. Jokainen vastaaja opiskelee tai on opiskellut toista alaa klarinettipedagogiopintojensa ohella tai niiden jälkeen. Kyselylomakkeessa kysyttiin kysymyksiä liittyen klarinettipedagogiopintoihin, toisen alan opintoihin, taustoihin ja näkemyksiin tulevaisuudesta.
Kyselylomakkeen purkamisen lisäksi tutustuin eri ammattikorkeakoulujen musiikkipedagogiopintojen sisältöön ja niihin liittyviin muutoksiin sekä kirjallisuuteen liittyen epävarmuuden ja stressin vaikutuksista työelämään. Näiden aihealueiden käsittely auttoi minua hahmottamaan laajemman kokonaisuuden liittyen musiikkipedagogiopintoihin ja tulevaisuuteen.
Vastauksista ei löytynyt yhtä alan vaihtoon liittyvää yhtenevää tekijää enkä sellaista toisaalta lähtenyt hakemaankaan. Jokaisella klarinettipedagogiopiskelijalla oli oma tarina ja omat subjektiiviset kokemuksensa kerrottavanaan eikä kyselylomake jälkikäteen ajateltuna ollut välttämättä paras vaihtoehto näin moniulotteisen asian avaamiseksi. Kyselylomake kuitenkin mahdollisti tehokkaan ja edullisen tavan toteuttaa opinnäytetyö sellaisesta aiheesta, jota pidän itse merkityksellisenä.