Videonäkyvyyttä kaikille : Verkkovideon ilmiöitä ja trendejä
Simelius, Suvi (2016)
Simelius, Suvi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117081
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kartoittaa internetissä havaittavia liikkuvan kuvan ilmiöitä ja trendejä. Pyrin tutkielmassa selvittämään, miten verkkovideo ehkä haastaa perinteistä journalistista kerrontaa.
Havainnoimalla dokumentaarista ja uutismaista verkkovideota sekä ilmiöitä aiheen ympärillä, pyrin saamaan kattavan kuvan verkkovideon tilanteesta tämänhetkisessä mediassa. Tutkielma toteutettiin syksyllä 2015 ja keväällä 2016, jolloin tarkastelussa oli lähemmin kaksi videoiden tuottajatahoa. Aineistoa tulkittiin suhteuttamalla sitä nykyhetkeen ajankohtaisten esimerkkien ja viestinnän teorioiden ja käsitteiden avulla. Viestintä ei ole vain ihmisten välistä vuorovaikutusta vaan on kytköksissä kulttuuriin, politiikkaan, teknologioihin sekä yhteiskuntaan, joita sivutaan myös aiheen käsittelyssä.
Graafisen suunnittelijan työnkuva on laajentunut internetin ja digitalisoitumisen myötä, ja visuaalisuuden trendi näyttää suuntaavan liikkuvaan kuvaan. Iso osa internetin videovirrasta on tällä hetkellä kuitenkin sosiaaliseen mediaan kevyesti tuotettua ja viihteellistä sisältöä. Videoiden yleistyttyä, ammattimaistuttua ja kaupallistuttua, kuuluu visualistin ammattitaitoon suunnittelu- ja hahmotuskyky saattaa viesti eri kanaviin myös liikkuvan kuvan avulla. Tämä on myös oma lähtökohtani tälle tutkimukselle.
Uudet kanavat kyseenalaistavat perinteiset kerrontatavat ja kertojatkin. Video tunteellistaa mediaa mutta tarjoaa osaavissa käsissä myös ymmärrettävämpää sisältöä aiheista, joihin se toteutuksena sopii. Tämä tutkielma auttaa toivottavasti muitakin graafisia suunnittelijoita kehittämään audiovisuaalista ilmaisuaan ja ymmärrystään journalistisessa työssään.
Havainnoimalla dokumentaarista ja uutismaista verkkovideota sekä ilmiöitä aiheen ympärillä, pyrin saamaan kattavan kuvan verkkovideon tilanteesta tämänhetkisessä mediassa. Tutkielma toteutettiin syksyllä 2015 ja keväällä 2016, jolloin tarkastelussa oli lähemmin kaksi videoiden tuottajatahoa. Aineistoa tulkittiin suhteuttamalla sitä nykyhetkeen ajankohtaisten esimerkkien ja viestinnän teorioiden ja käsitteiden avulla. Viestintä ei ole vain ihmisten välistä vuorovaikutusta vaan on kytköksissä kulttuuriin, politiikkaan, teknologioihin sekä yhteiskuntaan, joita sivutaan myös aiheen käsittelyssä.
Graafisen suunnittelijan työnkuva on laajentunut internetin ja digitalisoitumisen myötä, ja visuaalisuuden trendi näyttää suuntaavan liikkuvaan kuvaan. Iso osa internetin videovirrasta on tällä hetkellä kuitenkin sosiaaliseen mediaan kevyesti tuotettua ja viihteellistä sisältöä. Videoiden yleistyttyä, ammattimaistuttua ja kaupallistuttua, kuuluu visualistin ammattitaitoon suunnittelu- ja hahmotuskyky saattaa viesti eri kanaviin myös liikkuvan kuvan avulla. Tämä on myös oma lähtökohtani tälle tutkimukselle.
Uudet kanavat kyseenalaistavat perinteiset kerrontatavat ja kertojatkin. Video tunteellistaa mediaa mutta tarjoaa osaavissa käsissä myös ymmärrettävämpää sisältöä aiheista, joihin se toteutuksena sopii. Tämä tutkielma auttaa toivottavasti muitakin graafisia suunnittelijoita kehittämään audiovisuaalista ilmaisuaan ja ymmärrystään journalistisessa työssään.