Tenderit Oy - Hankintapalvelukonseptin tuotteistaminen
Junttonen, Antti (2016)
Junttonen, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106865
Tiivistelmä
Asiantuntijapalveluiden myyminen on haastavaa ilman valmiita määrämuotoisia palveluita. Tuotteistetut palvelut tai palvelupaketit helpottavat asiantuntijapalveluiden markkinointia ja myyntiä. Opinnäytetyöni keskittyi vasta perustetun hankinnan konsultointiyrityksen Tenderit Oy:n hankintapalvelukonseptin tuotteistamiseen valmiiksi markkinoitavaksi ja myytäväksi asiakaslähtöiseksi palvelukokonaisuudeksi. Kehittämistehtävän tavoitteena oli lisäksi luoda markkinointisuunnitelma kohdeorganisaatiolle.
Kehittämistehtävä toteutettiin toimintatutkimuksena, joka aloitettiin nykytilan analysoinnilla yrityksen liikeideasta ja tavoitteista. Nykytilan selvittämistä jatkettiin eri näkökulmista hyödyntämällä sähköistä kyselyä (asiakkaat), benchmarkingia (kilpailijat), SWOT-analyysiä (yritys) ja Porterin 5 kilpailuvoiman analyysia (toimintaympäristö). Teoreettinen viitekehys koostui pääasiassa strategisen markkinointisuunnitteluprosessista ja asiakasnäkökulman huomioimisesta palveluiden suunnittelussa. Palveluiden kehittämisessä käytettiin menetelminä Business Model Canvasia, Value Proposition Canvasia ja Service Blueprintingiä.
Kehittämistehtävän lopputuloksena saatiin Tenderit Oy:lle asiakaslähtöisempi palvelukonsepti tuotteistettua ja toisena tavoitteena ollut markkinointisuunnitelma laadittua. Jatkotoimenpiteinä tuotteistettuja pääpalveluita tullaan eriyttämään toisistaan voimakkaammin. Markkinointisuunnitelman pohjalta lähdetään suunnittelemaan markkinointitoimenpiteitä.
Kehittämistehtävä toteutettiin toimintatutkimuksena, joka aloitettiin nykytilan analysoinnilla yrityksen liikeideasta ja tavoitteista. Nykytilan selvittämistä jatkettiin eri näkökulmista hyödyntämällä sähköistä kyselyä (asiakkaat), benchmarkingia (kilpailijat), SWOT-analyysiä (yritys) ja Porterin 5 kilpailuvoiman analyysia (toimintaympäristö). Teoreettinen viitekehys koostui pääasiassa strategisen markkinointisuunnitteluprosessista ja asiakasnäkökulman huomioimisesta palveluiden suunnittelussa. Palveluiden kehittämisessä käytettiin menetelminä Business Model Canvasia, Value Proposition Canvasia ja Service Blueprintingiä.
Kehittämistehtävän lopputuloksena saatiin Tenderit Oy:lle asiakaslähtöisempi palvelukonsepti tuotteistettua ja toisena tavoitteena ollut markkinointisuunnitelma laadittua. Jatkotoimenpiteinä tuotteistettuja pääpalveluita tullaan eriyttämään toisistaan voimakkaammin. Markkinointisuunnitelman pohjalta lähdetään suunnittelemaan markkinointitoimenpiteitä.