Kiusaaminen lasten keskuudessa ja sen ehkäisy päiväkodissa : Kiusaamisen ehkäisyn suunnitelma Nurmennukan henkilökunnalle
Juhala, Heini-Maria (2016)
Juhala, Heini-Maria
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117196
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli ottaa selvää päiväkoti Nurmennukan työntekijöiden näkemyksiä lasten kiusaamisesta päiväkodissa sekä tuottaa kiusaamisen ehkäisyn suunnitelma. Tavoitteena oli kartoittaa työntekijöiden näkemyksiä päiväkotikiusaamisen ehkäisystä, kiusaamiseen puuttumisesta sekä miten kiusaamista käsitellään Nurmennukassa.
Aineisto tutkimusta varten kerättiin päiväkoti Nurmennukan työntekijöiltä kyselylomakkeella, jossa oli ainoastaan avoimia kysymyksiä. Tutkimukseen osallistui 11 henkilöä. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan kiusaamisen määrittelyä ja sen eri osa-alueita. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä avataan päiväkoti Nurmennukan toimintaa sekä kerrotaan päiväkotiin tekemästä kiusaamisen ehkäisyn suunnitelmasta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kiusaamista pyritään ehkäisemään puhumalla kiusaamisesta ja sen haitoista lasten kanssa, kun työntekijöiltä kysyttiin lasten kiusaamisen ehkäisystä heidän päiväkodissaan. Henkilökunta on tietoinen ainakin yhdestä kiusaamisen ehkäisyn tavasta, joka on puhuminen. Lasten kanssa keskustellaan kiusaamisesta, jotta he ymmärtäisivät kuinka vakava asia kiusaaminen on. Tutkimuksen mukaan yli puolet vastaajista on sitä mieltä, että kiusaamista käsitellään päiväkodissa lasten kanssa puhumalla. Puhuminen kiusaamisaiheesta on selvästi yleisin tapa käsitellä kiusaamista vaikka kiusaamisasian käsittelyyn on vielä monta muutakin tapaa, esimerkiksi käsinuket, sadut tai tunnekortit, jotka esitellään tutkimuksen teoriaosassa.
Aineisto tutkimusta varten kerättiin päiväkoti Nurmennukan työntekijöiltä kyselylomakkeella, jossa oli ainoastaan avoimia kysymyksiä. Tutkimukseen osallistui 11 henkilöä. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan kiusaamisen määrittelyä ja sen eri osa-alueita. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä avataan päiväkoti Nurmennukan toimintaa sekä kerrotaan päiväkotiin tekemästä kiusaamisen ehkäisyn suunnitelmasta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kiusaamista pyritään ehkäisemään puhumalla kiusaamisesta ja sen haitoista lasten kanssa, kun työntekijöiltä kysyttiin lasten kiusaamisen ehkäisystä heidän päiväkodissaan. Henkilökunta on tietoinen ainakin yhdestä kiusaamisen ehkäisyn tavasta, joka on puhuminen. Lasten kanssa keskustellaan kiusaamisesta, jotta he ymmärtäisivät kuinka vakava asia kiusaaminen on. Tutkimuksen mukaan yli puolet vastaajista on sitä mieltä, että kiusaamista käsitellään päiväkodissa lasten kanssa puhumalla. Puhuminen kiusaamisaiheesta on selvästi yleisin tapa käsitellä kiusaamista vaikka kiusaamisasian käsittelyyn on vielä monta muutakin tapaa, esimerkiksi käsinuket, sadut tai tunnekortit, jotka esitellään tutkimuksen teoriaosassa.