Itseopiskelumateriaali hyytymistekijöistä ja niiden laboratoriotutkimuksista : kliininen hematologia
Kreander, Henna (2016)
Kreander, Henna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117271
Tiivistelmä
Veren hyytymisjärjestelmä on monivaiheinen, entsymaattinen ketjureaktio, joka on elimistön toiminnan kannalta elintärkeä. Bioanalyytikon työssä se on tärkeä ja olennainen asia osata. Veren hyytymisjärjestelmä vaikuttaa moniin laboratoriotutkimuksiin ja luotettavan tuloksen saamiseksi onkin tärkeää ottaa huomioon näytteenotossa preanalyyttiset tekijät. Bioanalyytikon koulutusohjelmaan sisältyy kliinisen hematologian opintojakso. Opintojakson sisältö koostuu hyytymisjärjestelmästä ja sen keskeisistä tutkimuksista sekä verenkuvan käsitteen ymmärtämisestä ja verisolujen määrän ja laadun tutkimisesta eri menetelmin. Tässä opinnäytetyössä keskitytään käsittelemään veren hyytymistä, veren hyytymisen häiriöitä sekä niiden laboratoriotutkimuksia.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tehdä Metropolia ammattikorkeakoulun bioanalyytikko-opiskelijoille oppimateriaalia, joka tukisi opettajan antamaa opetusta. Oppimateriaalin tarkoituksena oli olla interaktiivinen, jotta se olisi opiskelijoiden ulottuvilla aina tarpeen vaatiessa ja paikasta riippumatta.
Opinnäytetyöni koostuu itse tuotoksesta sekä raportista. Tuotoksena syntyi itseopiskelumateriaali, joka sisältää tietoa veren hyytymismekanismista, hyytymishäiriöistä, hyytymisen tutkimusnäytteistä sekä hyytymisnäytteiden näytteenoton ohjeista. Materiaali on opiskelijoiden käytössä, kun hematologian opettaja lataa sen opintojaksolla käyttämälleen verkkoalustalle. Opinnäytetyön raportissa puolestaan käydään läpi veren hyytymiseen liittyvien asioiden lisäksi oppimista ja oppimistyylejä sekä työn tarkoitusta tarkemmin ja pohditaan oman työn etenemistä.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tehdä Metropolia ammattikorkeakoulun bioanalyytikko-opiskelijoille oppimateriaalia, joka tukisi opettajan antamaa opetusta. Oppimateriaalin tarkoituksena oli olla interaktiivinen, jotta se olisi opiskelijoiden ulottuvilla aina tarpeen vaatiessa ja paikasta riippumatta.
Opinnäytetyöni koostuu itse tuotoksesta sekä raportista. Tuotoksena syntyi itseopiskelumateriaali, joka sisältää tietoa veren hyytymismekanismista, hyytymishäiriöistä, hyytymisen tutkimusnäytteistä sekä hyytymisnäytteiden näytteenoton ohjeista. Materiaali on opiskelijoiden käytössä, kun hematologian opettaja lataa sen opintojaksolla käyttämälleen verkkoalustalle. Opinnäytetyön raportissa puolestaan käydään läpi veren hyytymiseen liittyvien asioiden lisäksi oppimista ja oppimistyylejä sekä työn tarkoitusta tarkemmin ja pohditaan oman työn etenemistä.