Sosiaalinen vastuu julkisissa tekstiilihankinnoissa
Vilppola, Tiina (2016)
Vilppola, Tiina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117330
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko sosiaalisen vastuun huomioon ottaminen
kaupunkien julkisissa tekstiilihankinnoissa lisääntynyt viime vuosien aikana. Lisäksi tarkoituksena
oli selvittää, kuinka tilannetta voitaisiin mahdollisesti kehittää. Työ on jatkoa tekstiilihankintojen
näkökulmasta kansalaisjärjestö Finnwatchin vuonna 2013 tekemälle selvitykselle
kuntahankintojen vastuullisuudesta. Opinnäytetyön toimeksiantaja on vuonna 2000
perustettu kansalaisjärjestö Eettisen kaupan puolesta ry., jonka toimintaan kuuluu vastuullisen
kuluttamisen, kestävien tuotantotapojen sekä oikeudenmukaisen maailmankaupan
edistäminen. Julkisten hankintojen eettisyyden edistäminen on myös järjestön yksi keskeinen
toiminnan osa-alue.
Vaateteollisuuteen kohdistuu paljon eettisiä ongelmia, kun tuotanto tapahtuu usein kehitysmaissa
ja alihankintaketjut ovat pitkiä sekä hankalia valvoa. Julkinen sektori on suuri
vaateostaja. Julkisia hankintoja sääntelee Suomessa hankintalaki, jonka puitteissa sosiaalisen
vastuun näkökohdat tulee huomioida. Työn teoria koostuukin mm. hankintalaista,
hankintaprosessista, yhteiskuntavastuun ja erityisesti vaatetusalan sosiaalisen vastuun
tarkastelemisesta. Työn teoria perustuu Suomen hankintalakiin sekä erilaisiin verkkoja
kirjallisuuslähteisiin. Työn tutkimusosio on toteutettu kvalitatiivista tutkimusotetta hyödyntäen.
Tutkimukseen on kerätty aineistoa asiantuntijahaastatteluiden sekä kaupungeille
lähetetyn sähköisen kyselylomakkeen avulla. Tutkimuksella on pyritty kartoittamaan tekstiilihankintojen
sosiaalisen vastuun huomioon ottamista, sosiaalisen vastuun huomioimiseen
liittyviä haasteita sekä kuinka tilannetta voitaisiin kehittää positiivisempaan suuntaan.
Lopputuloksena syntyi yleiskatsaus julkisten tekstiilihankintojen sosiaalisen vastuun tilasta
tänä päivänä. Työn tavoitteet saavutettiin melko onnistuneesti. Asiantuntijat kahdesta yhteishankintayksiköstä
osallistuivat haastatteluihin, ja kaupungeista yli puolet vastasi sähköiseen
kyselyyn. Vastausten perusteella voidaan päätellä, että vaikka sosiaalinen vastuu
otetaan huomioon vuosi vuodelta entistä paremmin tekstiilihankinnoissa, kohtaavat hankintayksiköt
edelleen runsaasti haasteita erityisesti sosiaalisen vastuun kriteerien noudattamisen
todentamisessa sopimuskaudella. Enemmän resursseja ja koulutusta tarvitaan sekä
hankintayksiköille että toimittajayrityksille. Myös yhtenäistä, kansallista työkalua kaivataan
sosiaalisen vastuun valvontaan ja ulkoisiin auditointeihin. Julkisia tekstiilihankintoja on tutkittu
aiemmin melko vähän. Tämän vuoksi työ antaa varmasti mielenkiintoista informaatiota
aiheesta kiinnostuneille. Jatkotutkimusta voitaisiin tehdä esimerkiksi sosiaalisen vastuun
huomioimisesta sen jälkeen, kun hankintadirektiivien vuoden 2016 kokonaisuudistus on
ollut käytössä useamman vuoden ajan.
kaupunkien julkisissa tekstiilihankinnoissa lisääntynyt viime vuosien aikana. Lisäksi tarkoituksena
oli selvittää, kuinka tilannetta voitaisiin mahdollisesti kehittää. Työ on jatkoa tekstiilihankintojen
näkökulmasta kansalaisjärjestö Finnwatchin vuonna 2013 tekemälle selvitykselle
kuntahankintojen vastuullisuudesta. Opinnäytetyön toimeksiantaja on vuonna 2000
perustettu kansalaisjärjestö Eettisen kaupan puolesta ry., jonka toimintaan kuuluu vastuullisen
kuluttamisen, kestävien tuotantotapojen sekä oikeudenmukaisen maailmankaupan
edistäminen. Julkisten hankintojen eettisyyden edistäminen on myös järjestön yksi keskeinen
toiminnan osa-alue.
Vaateteollisuuteen kohdistuu paljon eettisiä ongelmia, kun tuotanto tapahtuu usein kehitysmaissa
ja alihankintaketjut ovat pitkiä sekä hankalia valvoa. Julkinen sektori on suuri
vaateostaja. Julkisia hankintoja sääntelee Suomessa hankintalaki, jonka puitteissa sosiaalisen
vastuun näkökohdat tulee huomioida. Työn teoria koostuukin mm. hankintalaista,
hankintaprosessista, yhteiskuntavastuun ja erityisesti vaatetusalan sosiaalisen vastuun
tarkastelemisesta. Työn teoria perustuu Suomen hankintalakiin sekä erilaisiin verkkoja
kirjallisuuslähteisiin. Työn tutkimusosio on toteutettu kvalitatiivista tutkimusotetta hyödyntäen.
Tutkimukseen on kerätty aineistoa asiantuntijahaastatteluiden sekä kaupungeille
lähetetyn sähköisen kyselylomakkeen avulla. Tutkimuksella on pyritty kartoittamaan tekstiilihankintojen
sosiaalisen vastuun huomioon ottamista, sosiaalisen vastuun huomioimiseen
liittyviä haasteita sekä kuinka tilannetta voitaisiin kehittää positiivisempaan suuntaan.
Lopputuloksena syntyi yleiskatsaus julkisten tekstiilihankintojen sosiaalisen vastuun tilasta
tänä päivänä. Työn tavoitteet saavutettiin melko onnistuneesti. Asiantuntijat kahdesta yhteishankintayksiköstä
osallistuivat haastatteluihin, ja kaupungeista yli puolet vastasi sähköiseen
kyselyyn. Vastausten perusteella voidaan päätellä, että vaikka sosiaalinen vastuu
otetaan huomioon vuosi vuodelta entistä paremmin tekstiilihankinnoissa, kohtaavat hankintayksiköt
edelleen runsaasti haasteita erityisesti sosiaalisen vastuun kriteerien noudattamisen
todentamisessa sopimuskaudella. Enemmän resursseja ja koulutusta tarvitaan sekä
hankintayksiköille että toimittajayrityksille. Myös yhtenäistä, kansallista työkalua kaivataan
sosiaalisen vastuun valvontaan ja ulkoisiin auditointeihin. Julkisia tekstiilihankintoja on tutkittu
aiemmin melko vähän. Tämän vuoksi työ antaa varmasti mielenkiintoista informaatiota
aiheesta kiinnostuneille. Jatkotutkimusta voitaisiin tehdä esimerkiksi sosiaalisen vastuun
huomioimisesta sen jälkeen, kun hankintadirektiivien vuoden 2016 kokonaisuudistus on
ollut käytössä useamman vuoden ajan.