Verkkosivuston kävijämäärän ennustaminen kerätystä kävijäliikennedatasta
Leinonen, Jenna (2016)
Leinonen, Jenna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117261
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli toteuttaa asiakasyritykselle hakukoneystävälliset verkkosivut ja niihin integroitava verkkokauppa. Työssä tutkittiin, mitkä tekijät vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen Googlessa, miten hakusanamainonta toimii ja miten sen avulla voidaan parantaa verkkosivuston hakukonenäkyvyyttä.
Kilpailija-analyysin avulla selvitettiin, millaiset asiakasyrityksen kilpailijoiden verkkosivut ovat hakukonenäkyvyyden kannalta, jotta asiakasyritykselle toteuttavat sivut pystyvät pär-jäämään kilpailussa. Projektissa analysointiin myös asiakkaan nykyistä verkkonäkyvyyden tilannetta ja pohdittiin, miten tässä työssä toteutetut verkkosivut ja toimenpiteet vaikuttavat siihen tulevaisuudessa.
Insinöörityön aikataulun puitteissa lopputuloksena julkaistiin verkkosivut ilman verkkokauppaa, jonka julkaiseminen jäi tulevaisuuteen. Toteutetut sivut tehtiin WordPress-sisällönhallintajärjestelmään, ja ne hakukoneoptimointiin projektin aikana lähinnä teknisestä näkökulmasta hyödyntämällä erilaisia hakukoneoptimointilisäosia. Sivustolle tehtiin myös blogi, johon yritys voi päivittää ajankohtaisia uutisia tai luoda artikkeleita liittyen yrityksen aihepiiriin, mikä edesauttaa hakukonenäkyvyyttä.
Projektissa kerättiin toteutetun verkkosivun kävijäliikennetietoa analytiikkatyökalun avulla muutaman viikon ajan. Kerätyn kävijäliikennedatan perusteella toteutettiin lähitulevaisuuden ennuste, jonka avulla arvioitiin, miten kävijäliikenne kehittyy tulevina viikkoina ja miten hakukoneoptimoinnin toimenpiteissä onnistuttiin.
Kävijämäärien perusteella luotu ennuste ennakoi kävijämäärän hienovaraista kasvua seuraavien viikkojen aikana. Kerättyjen tulosten perusteella havaittiin myös, että hakukoneoptimoinnin tulosten mittaaminen vaatii aikaa ja hakutuloksissa on vaikea näkyä hyvillä sijoi-tuksilla heti, jos vähäistä hakukonenäkyvyyttä ei ole saavutettu aikaisemmin vanhojen sivujen avulla.
Kilpailija-analyysin avulla selvitettiin, millaiset asiakasyrityksen kilpailijoiden verkkosivut ovat hakukonenäkyvyyden kannalta, jotta asiakasyritykselle toteuttavat sivut pystyvät pär-jäämään kilpailussa. Projektissa analysointiin myös asiakkaan nykyistä verkkonäkyvyyden tilannetta ja pohdittiin, miten tässä työssä toteutetut verkkosivut ja toimenpiteet vaikuttavat siihen tulevaisuudessa.
Insinöörityön aikataulun puitteissa lopputuloksena julkaistiin verkkosivut ilman verkkokauppaa, jonka julkaiseminen jäi tulevaisuuteen. Toteutetut sivut tehtiin WordPress-sisällönhallintajärjestelmään, ja ne hakukoneoptimointiin projektin aikana lähinnä teknisestä näkökulmasta hyödyntämällä erilaisia hakukoneoptimointilisäosia. Sivustolle tehtiin myös blogi, johon yritys voi päivittää ajankohtaisia uutisia tai luoda artikkeleita liittyen yrityksen aihepiiriin, mikä edesauttaa hakukonenäkyvyyttä.
Projektissa kerättiin toteutetun verkkosivun kävijäliikennetietoa analytiikkatyökalun avulla muutaman viikon ajan. Kerätyn kävijäliikennedatan perusteella toteutettiin lähitulevaisuuden ennuste, jonka avulla arvioitiin, miten kävijäliikenne kehittyy tulevina viikkoina ja miten hakukoneoptimoinnin toimenpiteissä onnistuttiin.
Kävijämäärien perusteella luotu ennuste ennakoi kävijämäärän hienovaraista kasvua seuraavien viikkojen aikana. Kerättyjen tulosten perusteella havaittiin myös, että hakukoneoptimoinnin tulosten mittaaminen vaatii aikaa ja hakutuloksissa on vaikea näkyä hyvillä sijoi-tuksilla heti, jos vähäistä hakukonenäkyvyyttä ei ole saavutettu aikaisemmin vanhojen sivujen avulla.