Liike- ja eleohjaus mobiilipelissä
Raitio, Ville (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117277
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli luoda kiihtyvyysanturia ja eleohjausta hyödyntävä mobiilipeliprototyyppi. Työssä selvitettiin, miten hyvin liike- ja eleohjaus toimivat yhteistyössä mobiilipeleissä. Työssä tutustuttiin liike- ja eleohjauksen historiaan ja tekniikkaan sekä verrattiin sitä vaihtoehtoisiin ohjausmenetelmiin. Taustojen selvittämisellä pyrittiin löytämään mobiilipelien eri ohjaustapojen hyötyjä ja heikkouksia ja selvittämään pystyykö liike- ja eleohjaus parempiin tuloksiin. Tärkeinä lähteinä tutkimuksessa ja vaikuttajana prototyypin luomisessa olivat muut pelit.
Peli luotiin Android-puhelimilla toimivaksi Unityn pelimoottorilla. Tutkimuksessa tutustuttiin myös perinteisempään Android-ohjelmointiin liitännän luomisen muodossa, mutta liitännät jäivät prototyypin lopputuloksesta pois.
Peli hyödyntää kiihtyvyysanturia hahmon kääntämiseen kallistelemalla puhelinta oikealle tai vasemmalle. Pyyhkäisyeleillä hahmo voi syöksyä oikealle tai vasemmalle pyyhkäisysuunnan perusteella.
Valmis prototyyppi hyödynsi yksinkertaista eleohjausta kiihtyvyysanturilla toimivan liikeohjauksen lisäksi. Prototyypin testauksessa kokeiltiin myös vaihtoehtoja kosketuseleille ohjauksen yksinkertaistamiseksi. Vaihtoehtoinen ohjausmenetelmä hyödynsi nopeampia ja yksinkertaisempia eleitä ohjaamisen tasapainottamiseksi, mutta rajoitti jatkokehityksen suunnittelua. Prototyypin kehitys jatkuu vielä, ja tasapainottamisen ja toiminnallisuuden lisäksi rautalankamalli korvataan tulevaisuudessa graafisella ulkoasulla.
Peli luotiin Android-puhelimilla toimivaksi Unityn pelimoottorilla. Tutkimuksessa tutustuttiin myös perinteisempään Android-ohjelmointiin liitännän luomisen muodossa, mutta liitännät jäivät prototyypin lopputuloksesta pois.
Peli hyödyntää kiihtyvyysanturia hahmon kääntämiseen kallistelemalla puhelinta oikealle tai vasemmalle. Pyyhkäisyeleillä hahmo voi syöksyä oikealle tai vasemmalle pyyhkäisysuunnan perusteella.
Valmis prototyyppi hyödynsi yksinkertaista eleohjausta kiihtyvyysanturilla toimivan liikeohjauksen lisäksi. Prototyypin testauksessa kokeiltiin myös vaihtoehtoja kosketuseleille ohjauksen yksinkertaistamiseksi. Vaihtoehtoinen ohjausmenetelmä hyödynsi nopeampia ja yksinkertaisempia eleitä ohjaamisen tasapainottamiseksi, mutta rajoitti jatkokehityksen suunnittelua. Prototyypin kehitys jatkuu vielä, ja tasapainottamisen ja toiminnallisuuden lisäksi rautalankamalli korvataan tulevaisuudessa graafisella ulkoasulla.