A Waiter's Work Manual at Restaurang Käringsund
Riska, Cassandra (2010)
Riska, Cassandra
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003175749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003175749
Tiivistelmä
This work is written as a final thesis in Vaasa University of Applied Sciences. The thesis’ purpose is to create a work manual for the waiters at Restaurang Käringsund on the Åland Islands. The theory part in the thesis brings up issues on what a work manual is, its purpose, outcome and content. Furthermore the case company is presented in the theory: history, operation, organisation and visions and goals. Mostly literary sources are used while they are considered as most reliable in comparison to electronic sources like internet. In order for the manual to be as good as possible, the former waiters of 2008 and 2009 were engaged in the project. The research was carried out as a quantitative research in the form of a questionnaire, which was sent to the workers in October 2009. The aim of the research was to find out if the former workers thought that a work manual would be of use and they were asked to give their opinion on the planned content and give suggestions on additional information to have in the manual. The outcome of the research was that the workers appeared to think the job was quite easy to learn at Restaurang Käringsund, but still they were in favour of a work manual. Detta arbete är gjort som ett lärdomsprov i Vasa Yrkeshögskola. Syftet med lärdomsprovet är att skapa en arbetsmanual för servitörerna som jobbar på Restaurang Käringsund på Åland. I teoridelen diskuteras vad en arbetsmanual är, dess syfte, innehåll och den konkreta utdelningen. Dessutom presenteras företaget Käringsund Resort and Conference, dess historia, verksamhet ,organisation, visioner och mål i teoridelen. I huvudsak har litterära källor använts i arbetet eftersom de anses mera trovärdiga än elektroniska källor såsom internet. För att få manualen så bra som möjligt, engagerades tidigare personal som jobbat på Restaurang Käringsund åren 2008 och 2009 att delta i projektet. Undersökningen valdes att vara kvantitativ och i form av ett frågeformulär, som sändes till de forna arbetarna i oktober 2009. Målet med undersökningen var att få reda på om de tidigare servitörerna ansåg att en arbetsmanual skulle komma till användning och de var ombedda att ge sin syn på det planerade innehållet och ge förslag på ytterligare innehåll. Den genomförda undersökningen visade att den tidigare personalen på Restaurang Käringsund ansåg att jobbet var relativt lätt att lära sig, men de ansåg trots det att en arbetsmanual skulle vara till nytta.