Korikorjaamoluokituksen mukaiset työmenetelmät
Ylén, Niko (2016)
Ylén, Niko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117335
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää auton korikorjauksessa käytettävät työmenetelmät korikorjaamoluokituksen vaatimukset huomioiden. Korikorjaamoluokituksen vaatimuksien perusteella luodaan VV-Auto Helsingin vauriokorjaamolle korikorjaustyökalujen hallinnointijärjestelmä, jonka avulla työkaluja hallinnoidaan. Lisäksi järjestelmän avulla pystytään osoittamaan korikorjaamon työkalut muun muassa korikorjaamoluokkaa auditoitaessa.
Nykyaikainen auto koostuu useista erilaisista teräslaaduista, alumiiniseoksista sekä muovista. Koritekniikan kehitys on vauhdittanut korjausmenetelmiin ja myös työkaluihin liittyviä vaatimuksia.
Työn alussa käydään läpi korikorjaamoluokitukset ja nykyaikaisen auton turvakorirakenne. Korjausmenetelmien yhteydessä on selostettu, minkä korikorjaamoluokan vaatimukset mikäkin työmenetelmä täyttää. Korikorjaamoluokitukseen kuuluu oleellisena osana henkilöstön koulutus, jota tarkastellaan myös työn lopussa.
Työn perusteella voidaan todeta, että vauriokorjaamoilta vaaditaan tänä päivänä paljon niin työkalujen kuin koulutuksenkin osalta. Vaatimuksia asettavat niin kehittyneet nykyaikaiset korimateriaalit kuin korikorjaamoluokituksen ja autovalmistajien edellyttämät korjausmenetelmätkin. Insinöörityön lopputuloksena syntyi VV-Auto Helsingin vauriokorjaamolle työkalujen hallinnointijärjestelmä.
Nykyaikainen auto koostuu useista erilaisista teräslaaduista, alumiiniseoksista sekä muovista. Koritekniikan kehitys on vauhdittanut korjausmenetelmiin ja myös työkaluihin liittyviä vaatimuksia.
Työn alussa käydään läpi korikorjaamoluokitukset ja nykyaikaisen auton turvakorirakenne. Korjausmenetelmien yhteydessä on selostettu, minkä korikorjaamoluokan vaatimukset mikäkin työmenetelmä täyttää. Korikorjaamoluokitukseen kuuluu oleellisena osana henkilöstön koulutus, jota tarkastellaan myös työn lopussa.
Työn perusteella voidaan todeta, että vauriokorjaamoilta vaaditaan tänä päivänä paljon niin työkalujen kuin koulutuksenkin osalta. Vaatimuksia asettavat niin kehittyneet nykyaikaiset korimateriaalit kuin korikorjaamoluokituksen ja autovalmistajien edellyttämät korjausmenetelmätkin. Insinöörityön lopputuloksena syntyi VV-Auto Helsingin vauriokorjaamolle työkalujen hallinnointijärjestelmä.