Birger Carlstedtin Composition Tournante : Teoksen konservointi ja alustava materiaalitutkimus
von Numers, Anna (2016)
von Numers, Anna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127405
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Birger Carlstedtin maalauksen Composition Tournanten tutkimus ja konservointi. Maalaus on konkretismia edustava teos vuodelta 1953. Teos on kankaalle maalattu mattapintainen maalaus, jossa on karkea pintastruktuuri. Teoksen maalipinta on alueittain paljon krakeloitunut. Tavoite oli saada maalaus näyttelykuntoiseksi, sekä estää uusien vaurioiden kehittymistä tulevaisuudessa.
Taiteilijan tekniikkaa ja maalaukseen käytettyjä materiaaleja tutkittiin materiaalianalyysien ja kirjallisten tietojen avulla. Maalisideainetta tutkittiin, koska taiteilija oletettavasti on käyttänyt öljyn ja temperan sekoitusta, eli putridoa maalatessaan. Teoksesta otettiin myös kolme poikkileikkausnäytettä jotta saataisiin enemmän tietoa taitelijan maalaustekniikasta ja hänen käyttämistään väreistä. Teoksen pigmenttejä tutkittiin myös XRF-spektrometrian avulla.
Teoksessa on erityppisiä krakelyyrejä, joista osa esiintyy tiettyjen värialueiden yhteydessä. Näiden krakelyyrien syytä tutkittiin, ja todettiin että ne todennäköisesti johtuvat taiteilijan käyttämästä synteettisestä alitsariinista.
Teoksen käytännön konservoinnissa pääpainopiste oli maalipinnan halkeamien liimaus. Liimaukseen käytettiin Aquazol®-liimaa, joka valittiin testausten ja kirjallisuuden perusteella. Maalaukselle tehtiin irtovuoraus tukemaan sen paksua ja kovaa maalikerrosta. Maalipinnan ja maalauksen kehyksen puutoskohtia kitattiin ja restaurointimaalattiin.
Konservointi- ja restaurointitoimenpiteiden ansiosta teos on yhtenäisemmän näköinen ja sen vauriot eivät enää häiritse taiteilijan sommitelmaa. Halkeamien liimaus sekä irtovuoraus tekivät teoksen rakenteesta tukevamman ja varmistavat, ettei teoksen maalipinnalle yhtä helposti synny uusia vaurioita.
Taiteilijan tekniikkaa ja maalaukseen käytettyjä materiaaleja tutkittiin materiaalianalyysien ja kirjallisten tietojen avulla. Maalisideainetta tutkittiin, koska taiteilija oletettavasti on käyttänyt öljyn ja temperan sekoitusta, eli putridoa maalatessaan. Teoksesta otettiin myös kolme poikkileikkausnäytettä jotta saataisiin enemmän tietoa taitelijan maalaustekniikasta ja hänen käyttämistään väreistä. Teoksen pigmenttejä tutkittiin myös XRF-spektrometrian avulla.
Teoksessa on erityppisiä krakelyyrejä, joista osa esiintyy tiettyjen värialueiden yhteydessä. Näiden krakelyyrien syytä tutkittiin, ja todettiin että ne todennäköisesti johtuvat taiteilijan käyttämästä synteettisestä alitsariinista.
Teoksen käytännön konservoinnissa pääpainopiste oli maalipinnan halkeamien liimaus. Liimaukseen käytettiin Aquazol®-liimaa, joka valittiin testausten ja kirjallisuuden perusteella. Maalaukselle tehtiin irtovuoraus tukemaan sen paksua ja kovaa maalikerrosta. Maalipinnan ja maalauksen kehyksen puutoskohtia kitattiin ja restaurointimaalattiin.
Konservointi- ja restaurointitoimenpiteiden ansiosta teos on yhtenäisemmän näköinen ja sen vauriot eivät enää häiritse taiteilijan sommitelmaa. Halkeamien liimaus sekä irtovuoraus tekivät teoksen rakenteesta tukevamman ja varmistavat, ettei teoksen maalipinnalle yhtä helposti synny uusia vaurioita.