TAVOITTEENA HYVINVOIVA HENKILÖKUNTA : Työhyvinvointitutkimus kauppa X:n henkilöstölle
Matilainen, Sari (2016)
Matilainen, Sari
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127484
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on tutkia työhyvinvoinnin osatekijöitä ja sen yksilöllistä ja yhteisöllistä muodostumista. Työn empiirisessä tutkimuksessa haluttiin kartoittaa toimeksiantajayritykseni yhden toimipisteen henkilöstön työhyvinvoinnin nykytila ja selvittää, mitkä osatekijät vaikuttavat työhyvinvoinnin muodostumiseen juuri tässä yrityksessä. Lisäksi tutkittiin metodeja, millä tavoin työhyvinvointia voitaisiin yrityksessä kehittää.
Opinnäytetyö pohjautuu työhyvinvointia koskevan kirjallisuuden lähdemateriaaliin, jonka avulla räätälöitiin toimeksiantajayrityksen tarpeita vastaava työhyvinvointitutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, johon sovellettiin myös kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän osia avoimien kysymyksien muodossa. Tutkimus toteutettiin tammikuussa 2016 Internetissä Webropol-ohjelmaa käyttäen.
Tutkimustulokset osoittivat, että työhyvinvointi on kauppa X:n henkilöstön keskuudessa kohtalaisen hyvällä tasolla. Työntekijät arvostivat työtään, heillä oli työn suorittamiseen riittävä ammattitaito ja he olivat tyytyväisiä esimiestyöhön. Työhyvinvointia heikensivät henkilöstön tyytymättömyys palkkaukseen, työterveyshuoltoon ja tiedottamiseen. Kehittämistä kaivattiin yhteistyön parantamisessa, tasapuolisessa kohtelussa ja keskinäisessä arvostamisessa. Työhyvinvointia pystytään kehittämään kohdeyrityksessä puuttumalla tutkimuksessa ilmenneisiin epäkohtiin ja panostamalla hyvän yhteishengen luomiseen.
Opinnäytetyöni on henkilöstön työhyvinvointia käsittelevä informaatio-opas, jonka toimeksiantaja saa käyttöönsä. Tutkimuksesta saatuja tuloksia pystytään hyödyntämään yrityksessä tulevaisuuden toimintaa suunniteltaessa ja henkilöstösuunnittelua tehdessä.
Opinnäytetyö pohjautuu työhyvinvointia koskevan kirjallisuuden lähdemateriaaliin, jonka avulla räätälöitiin toimeksiantajayrityksen tarpeita vastaava työhyvinvointitutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, johon sovellettiin myös kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän osia avoimien kysymyksien muodossa. Tutkimus toteutettiin tammikuussa 2016 Internetissä Webropol-ohjelmaa käyttäen.
Tutkimustulokset osoittivat, että työhyvinvointi on kauppa X:n henkilöstön keskuudessa kohtalaisen hyvällä tasolla. Työntekijät arvostivat työtään, heillä oli työn suorittamiseen riittävä ammattitaito ja he olivat tyytyväisiä esimiestyöhön. Työhyvinvointia heikensivät henkilöstön tyytymättömyys palkkaukseen, työterveyshuoltoon ja tiedottamiseen. Kehittämistä kaivattiin yhteistyön parantamisessa, tasapuolisessa kohtelussa ja keskinäisessä arvostamisessa. Työhyvinvointia pystytään kehittämään kohdeyrityksessä puuttumalla tutkimuksessa ilmenneisiin epäkohtiin ja panostamalla hyvän yhteishengen luomiseen.
Opinnäytetyöni on henkilöstön työhyvinvointia käsittelevä informaatio-opas, jonka toimeksiantaja saa käyttöönsä. Tutkimuksesta saatuja tuloksia pystytään hyödyntämään yrityksessä tulevaisuuden toimintaa suunniteltaessa ja henkilöstösuunnittelua tehdessä.