Valion pääkaupunkiseudun jakelun teoreettisen optimimallin rakentaminen
Virtala, Viktor (2016)
Virtala, Viktor
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605106953
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä tutkittiin yrityksen harjoittamaa elintarvikejakelua pääkaupunkiseudun alueella. Työn tilaaja on Valio Oy, jonka tuotteiden jakelu pääkaupunkiseudulla tapahtuu alihankkijoiden avulla. Jakelun teoreettista optimimallia ei ollut vielä koskaan rakennettu eikä sen kustannusvaikutuksia tutkittu. Työntarkoituksena oli rakentaa jakelun teoreettinen optimimalli sekä kartoittaa sen kustannusvaikutukset.
Tutkimuksen tavoitteena oli muodostaa selkeä prosessikuvaus tämän hetken pääkaupunkiseudun jakelusta. Se muodostettiin tutkimalla toteutuneita volyymeja reittioptimointiohjelman avulla, haastattelemalla jakelun parissa eri työtehtävissä työskenteleviä ja jakelun nykytilaan ja teoreettiseen optimimalliin liittyvän kyselyn vastauksien pohjalta.
Työ oli rajattu koskemaan vain pääkaupunkiseudun jakelualuetta: Helsinkiä, Espoota, Kauniaista, Kirkkonummea, Vantaata ja Keravaa.
Tutkimuksien avulla saatiin luotua selkeä kuva jakelun nykytilanteesta. Jakelun teoreettinen optimimalli rakennettiin käyttämällä Valion käytössä olevaa reittioptimointi ohjelmaa. Uuden mallin tavoitteena oli vähentää kaluston määrää optimoimalla reittien täyttöasteet niin suuriksi kuin mahdollista kuorma-auton fyysinen kantavuus rajoittavana tekijänä. Uudessa mallissa ei myöskään otettu huomioon asiakkaiden toimitusaikatoiveita, vaan teoreettinen optimimalli rakennettiin vain Valion etua katsoen.
Teoreettisella optimimallilla saatiin aikaiseksi huomattavia kustannussäästöjä jakelukustannuksista ja jakelua saatiin tehostettua. Työtä voidaan hyödyntää myös tulevaisuudessa kuljetuksia suunniteltaessa.
Tutkimuksen tavoitteena oli muodostaa selkeä prosessikuvaus tämän hetken pääkaupunkiseudun jakelusta. Se muodostettiin tutkimalla toteutuneita volyymeja reittioptimointiohjelman avulla, haastattelemalla jakelun parissa eri työtehtävissä työskenteleviä ja jakelun nykytilaan ja teoreettiseen optimimalliin liittyvän kyselyn vastauksien pohjalta.
Työ oli rajattu koskemaan vain pääkaupunkiseudun jakelualuetta: Helsinkiä, Espoota, Kauniaista, Kirkkonummea, Vantaata ja Keravaa.
Tutkimuksien avulla saatiin luotua selkeä kuva jakelun nykytilanteesta. Jakelun teoreettinen optimimalli rakennettiin käyttämällä Valion käytössä olevaa reittioptimointi ohjelmaa. Uuden mallin tavoitteena oli vähentää kaluston määrää optimoimalla reittien täyttöasteet niin suuriksi kuin mahdollista kuorma-auton fyysinen kantavuus rajoittavana tekijänä. Uudessa mallissa ei myöskään otettu huomioon asiakkaiden toimitusaikatoiveita, vaan teoreettinen optimimalli rakennettiin vain Valion etua katsoen.
Teoreettisella optimimallilla saatiin aikaiseksi huomattavia kustannussäästöjä jakelukustannuksista ja jakelua saatiin tehostettua. Työtä voidaan hyödyntää myös tulevaisuudessa kuljetuksia suunniteltaessa.