Emergency preparedness investigation and emergency procedure development for oil industry
Vänni, Risto (2016)
Vänni, Risto
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605096798
Tiivistelmä
Prosessien hallinta on monimutkaistunut viime vuosina merkittävästi. Lisäksi erilaiset häiriötilanteet käyvät yhä harvinaisemmiksi. Näistä seikoista johtuen ohjeiden merkitys on lisääntynyt. Tutkimuksen tavoitteena oli tehdä selkoa Porvoon öljynjalostamon käytössä olevaan dokumentointijärjestelmään, prosessinohjaukseen, sekä siihen, miten erilaisiin koko jalostamoa koskeviin häiriöihin on varauduttu. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää häiriöohjeiden mahdolliseen kehittämiseen liittyviä perusteita ja tarvetta. Dokumentointijärjestelmää ja prosessinohjausjärjestelmiä tutkitaan yleisellä tasolla. Tämän kaltainen tarkastelu on välttämätöntä työn loppuosan ymmärtämisessä. Koko jalostamoa koskevia häiriöitä tarkasteltiin niiltä osin, kun niihin oli ohjeistuksilla varauduttu ja kartoitettiin oliko joillekin uusille ohjeille tarvetta.
Opinnäytteessä tutkimusotteena on käytetty suunnittelututkimusta (design research). Suunnittelutukimuksen tavoitteisiin kuuluu innovatiivisuus ja tulevaisuuden tarpeisiin keskittyminen pikaoppaiden osalta. Pikaoppaita on tutkittu Porvoon jalostamolla aiemminkin ja tarkoituksena tässä tutkimuksessa oli vertailla erilaisia ohjepohjia sekä kerätä niistä parhaita osia yhteen. Häiriöohjeiden kehittämismallina on käytetty NASA:n tuottamaa suositusta checklist-tyyppisistä ohjeista, jonka tilaajana on ollut Yhdysvaltain viranomainen NTSB. NTSB tutkii lento-, tie- ja rautatieliikenteessä sekä putkistokuljetuksissa tapahtuvia onnettomuuksia ja vaaratilanteita. Mallin avulla voidaan parhaimmillaan määrittää ne asiat, jotka ovat häiriötilanteisiin suunnitellulle pikaoppaalle ominaisia ja sitä kautta kehittää uusi pikaopaspohja häiriötilanteita varten.
Työn tavoitteena on tutkia mahdollisia puutteita tai vaikeaselkoisia kohtia ohjeistuksissa Porvoon jalostamolla. Näiden huomioiden pohjalta on tarkoitus luoda pikaoppaalle malli, jossa on otettu huomioon tieteelliset sekä käytännön kautta opitut perusteet ohjeiden suunnittelussa. Mallin pohjalta on päämääränä luoda pikaopas, jota on mahdollisimman helppo ja nopea käyttää, mutta mallin käyttö vaatii operaattorilta perustietämyksen prosessiyksiköstä.
Opinnäytteessä tutkimusotteena on käytetty suunnittelututkimusta (design research). Suunnittelutukimuksen tavoitteisiin kuuluu innovatiivisuus ja tulevaisuuden tarpeisiin keskittyminen pikaoppaiden osalta. Pikaoppaita on tutkittu Porvoon jalostamolla aiemminkin ja tarkoituksena tässä tutkimuksessa oli vertailla erilaisia ohjepohjia sekä kerätä niistä parhaita osia yhteen. Häiriöohjeiden kehittämismallina on käytetty NASA:n tuottamaa suositusta checklist-tyyppisistä ohjeista, jonka tilaajana on ollut Yhdysvaltain viranomainen NTSB. NTSB tutkii lento-, tie- ja rautatieliikenteessä sekä putkistokuljetuksissa tapahtuvia onnettomuuksia ja vaaratilanteita. Mallin avulla voidaan parhaimmillaan määrittää ne asiat, jotka ovat häiriötilanteisiin suunnitellulle pikaoppaalle ominaisia ja sitä kautta kehittää uusi pikaopaspohja häiriötilanteita varten.
Työn tavoitteena on tutkia mahdollisia puutteita tai vaikeaselkoisia kohtia ohjeistuksissa Porvoon jalostamolla. Näiden huomioiden pohjalta on tarkoitus luoda pikaoppaalle malli, jossa on otettu huomioon tieteelliset sekä käytännön kautta opitut perusteet ohjeiden suunnittelussa. Mallin pohjalta on päämääränä luoda pikaopas, jota on mahdollisimman helppo ja nopea käyttää, mutta mallin käyttö vaatii operaattorilta perustietämyksen prosessiyksiköstä.