Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Solmisaatio viulunsoiton alkeisopetuksessa

Lazareva, Tamara (2016)

Avaa tiedosto
Lazareva_Tamara.pdf (599.7Kt)
Lataukset: 


Lazareva, Tamara
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127536
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön keskeinen aihe on solmisaation ja varsinkin relatiivisen solmisaation hyödyntäminen viulunsoiton alkeisopetuksessa. Työn avulla aloittelevat viulupedagogit ja viulupedagogiikasta kiinnostuneet voivat saada tietoa, miten solmisaation opetusta voi aloittaa viulunsoiton opetuksen rinnalla ja mitä hyötyä siitä on sekä lapselle että opettajalle.

Työ antaa katsauksen musiikin oppimiseen liittyviin oppimiskäsityksiin sekä alkeisopetuksen yleisimpiin tavoitteisiin ja haasteisiin. Se myös perehdyttää lukijaa solmisaation historiaan, sen kehitykseen sekä siihen vaikuttaneisiin henkilöihin. Lopuksi työ tarjoaa konkreettisia menetelmiä solmisaation hyödyntämisestä viulunsoiton alkeisopetuksessa.

Työn keskeistä aineistoa on solmisaatiota käsittelevä kirjallisuus ja opinnäytetyöt, muun muassa Zoltán Kodályn filosofiaa sekä Colourstrings-metodia käsittelevä aineisto, Pirkko Simojoen viulu- ja alttoviulupedagogiikkaluennot, omassa opetustyössäni tehdyt havainnot solmisaation käyttötavoista sekä keskustelut muiden solmisaatiota käyttävien opettajien kanssa.

Tarkemmin työssä keskitytään relatiivisen solmisaation käyttötapoihin ja sen tuomiin hyötyihin viulunsoiton alkeisopetuksessa. Relatiivinen solmisaatio perustuu sävelten välisiin suhteisiin, ei absoluuttisiin nuottinimiin. Sen takia se mahdollistaa muun muassa melodioiden transponoinnin jo soitonopetuksen alkuvaiheessa, joka puolestaan luontevasti valmistaa oppilasta asemanvaihtoihin ja sormien käyttöön koko otelaudan pituudella. Näin Liikkuvan DO:n käyttö ei rajoita oppilaan soittotekniikan kehittämistä, koska se antaa vapauden liikkua viulun otelaudalla jo heti opetuksen alkuvaiheessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste