Ideasta tuotteeksi : Lasten sisustustuotemalliston suunnitteluprosessi
Pesari, Emmi (2016)
Pesari, Emmi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137642
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella lasten sisustustuotteiden mallisto. Tavoitteena oli selvittää, mitä tuotteen suunnitteluprosessi ideasta mallikappaleeseen pitää sisällään ja miten suunniteltavien tuotteiden hinta muodostuu.
Lähtökohta suunnittelulle oli tekijän kiinnostus lasten tuotteisiin ja sisustuksen trendeihin. Malliston kohderyhmähenkilönä oli aikuinen kuluttaja, ja loppukäyttäjä enemmänkin viitteellisesti suunnitteluun vaikuttava tekijä.
Työssä on kuvattu suunnitteluprosessin vaiheittainen eteneminen. Produktina on valmistettu tekstiilituotteita, joissa keskeisinä tekijöinä ovat materiaalin pinta sekä muodon ja materiaalin työstäminen ompelemalla. Työ eteni ideoinnista kolmen protomallin valmistamiseen. Tuotteista antoi palautetta neljä sisustusalan ammattilaista, mikä oli tavoitteita tukevaa. Tuotteita pidettiin omaperäisinä ja kiinnostavina.
Tuotesuunnitteluprosessiin vaikuttavat keskeiset tekijät olivat suunnittelijan visio, kohderyhmä sekä sisustuksen trendit. Vertailupohjaksi perehdyttiin lapsille suunnattujen tai muuten leikkimielisten sisustustuotteiden tämänhetkiseen tarjontaan Suomessa ja ulkomailla. Suunnitteluprosessin yhtenä aihealueena oli hinnoittelu, jonka avulla tarkasteltiin tuotteiden valmistuksen kannattavuutta ja pohdittiin tuotteiden kaupallisuutta.
Suunnitteluprosessia hahmotettiin luovan ongelmanratkaisun näkökulmasta, joka kuvaa suunnittelutyötä. Prosessin edetessä ideat kirkastuivat ja tavoitteet selkiytyivät. Valmiit protokappaleet ovat konkreettisia tuloksia tästä suunnitteluprosessista.
Tekijän kannalta työ on edistänyt ammatillisia tavoitteita kuten omien näkemysten vahvistumista suunnittelijana ja selkeyttänyt projektihallintaa. Työstä voi hyötyä alan opiskelija, joka suuntaa omien tuotteiden luomiseen.
Lähtökohta suunnittelulle oli tekijän kiinnostus lasten tuotteisiin ja sisustuksen trendeihin. Malliston kohderyhmähenkilönä oli aikuinen kuluttaja, ja loppukäyttäjä enemmänkin viitteellisesti suunnitteluun vaikuttava tekijä.
Työssä on kuvattu suunnitteluprosessin vaiheittainen eteneminen. Produktina on valmistettu tekstiilituotteita, joissa keskeisinä tekijöinä ovat materiaalin pinta sekä muodon ja materiaalin työstäminen ompelemalla. Työ eteni ideoinnista kolmen protomallin valmistamiseen. Tuotteista antoi palautetta neljä sisustusalan ammattilaista, mikä oli tavoitteita tukevaa. Tuotteita pidettiin omaperäisinä ja kiinnostavina.
Tuotesuunnitteluprosessiin vaikuttavat keskeiset tekijät olivat suunnittelijan visio, kohderyhmä sekä sisustuksen trendit. Vertailupohjaksi perehdyttiin lapsille suunnattujen tai muuten leikkimielisten sisustustuotteiden tämänhetkiseen tarjontaan Suomessa ja ulkomailla. Suunnitteluprosessin yhtenä aihealueena oli hinnoittelu, jonka avulla tarkasteltiin tuotteiden valmistuksen kannattavuutta ja pohdittiin tuotteiden kaupallisuutta.
Suunnitteluprosessia hahmotettiin luovan ongelmanratkaisun näkökulmasta, joka kuvaa suunnittelutyötä. Prosessin edetessä ideat kirkastuivat ja tavoitteet selkiytyivät. Valmiit protokappaleet ovat konkreettisia tuloksia tästä suunnitteluprosessista.
Tekijän kannalta työ on edistänyt ammatillisia tavoitteita kuten omien näkemysten vahvistumista suunnittelijana ja selkeyttänyt projektihallintaa. Työstä voi hyötyä alan opiskelija, joka suuntaa omien tuotteiden luomiseen.