Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakkaiden ostokäyttäytymisen ja sisustustrendien vaikutus tuotevalikoimaan sisustusliike Akantissa

Kaukonen, Annina (2010)

 
Avaa tiedosto
Kaukonen_Annina.pdf (350.0Kt)
Lataukset: 


Kaukonen, Annina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003185777
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoitus selvittää mahdollisia ideoita sisustusliikkeen tuotevalikoiman laajentamiseksi. Teoriaa työssä on tuotteista ja tuotevalikoimasta, kuluttajan ostokäyttäytymisestä ja sisustustrendeistä. Kuluttajien ostokäyttäytymisen teoriasta oli tarkoitus saada selityksiä kuluttajien käyttäytymiselle ja mahdollisesti lisää ajatusta siihen, mikä yrityksen kohderyhmä olisi. Sisustustrendit otettiin työhön osaksi, sillä trendit ovat nykymaailmassa paljon esillä, ja niistä arveltiin myös saavan suuntaa sille miten tuotevalikoimaa tulisi laajentaa.

Tutkimus suoritettiin puolistrukturoidulla kysymyslomakkeena. Koska Tmi Verhoomo Akantilla ei ollut tietokantaa asiakkaistaan, kysely suoritettiin niin, että lomakkeita oli liikkeessä noin kolmen viikon ajan asiakkaiden täytettävinä siellä asioidessaan. Tutkimuksessa oli tarkoituksena selvittää
asiakkaiden mielipiteitä liikkeen tuotevalikoimasta. Vastauksia kyselyyn tuli 53 kappaletta.

Tutkimus osoitti, että kyselyyn vastanneet asiakkaat olivat eniten kiinnostuneita piensisustustuotteista ja valaisimista. Koska asiakkaat arvelivat valaisimien tuotevalikoiman
heikoimmaksi ja koska trendien mukaan valaisimiin kiinnitetään huomiota vuonna 2010, voisi valaisinten valikoiman laajentaminen olla hyvä idea. Kyselyn mukaan tyylilajeista suosituin oli maalaisromantiikka. Tila, jonka sisustustuotteista asiakkaat olivat eniten kiinnostuneita, oli
olohuone. Täten valikoimaan lisättäviä uusia tuotteita voisivat olla maalaisromanttista tyylilajia ja olohuoneeseen sopivia piensisustustuotteita.

Koska tutkimuksen avulla sai selville joitain ideoita tuotevalikoiman laajentamiseen ja kuvaa siitä, millaisia asiakkaita liikkeessä asioi, on tutkimuksesta varmasti hyötyä ainakin toimeksiantajalle ja mahdollisesti vastaaville liikkeille. Ostokäyttäytymisen teoria pätee myös muissakin liikkeissä, joten se on yleishyödyllistä tietoa kaikille asiasta kiinnostuneille.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste