Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tove Jansson: Sähkö : Kuitulevylle maalatun teoksen konservoinnin suunnittelu ja osittainen toteutus

López-Lehto, Veera; Vierinen, Viivi (2016)

 
Avaa tiedosto
Lopez-Lehto_Vierinen.pdf (8.909Mt)
Lataukset: 


López-Lehto, Veera
Vierinen, Viivi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137704
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Tove Janssonin kuitulevylle maalattu suuri 15-osainen maalaus. Teos on toinen Janssonilta vuonna 1945 Pitäjänmäen Strömbergin tehtaalle tilatuista maalauksista.

Päätavoitteena oli puhdistaa teos ja restauroida siinä olevat häiritsevät maalinpuutosalueet. Näillä toimenpiteillä pyrittiin palauttamaan teos lähemmäs sen alkuperäistä esteettistä kuntoa. Tehtaan ruokalaan aikoinaan maalatun teoksen pinta oli kauttaaltaan tumman pinttyneen lian sekä ruokatahrojen peitossa. Sen maalipinnassa oli useita pieniä maalinpuutosalueita ja alempiin levyihin oli tehty laajoille alueille päällemaalauksia. Maalauspohjana käytetyissä kuitulevyissä oli halkeamia, kosteusvaurioita sekä muutama puuttuva pala.

Koko teokselle tehtiin vauriokartoitus ja se dokumentoitiin yksityiskohtaisesti. Jokainen levy valokuvattiin erikseen. Tämän lisäksi maalauksesta valittiin viisi osaa, joiden konservointi ja restaurointi sisällytettiin opinnäytetyöhön. Hyviksi havaittuja ja perusteltuja toimenpiteitä voidaan käyttää myöhemmin apuna kymmenen muun osan konservoinnissa ja restauroinnissa.

Maalauksen vaurioita ja rakennetta tutkittiin UV-fluoresenssi- ja IR-reflektiokuvien avulla. Materiaalitutkimusta tehtiin röntgenfluoresenssispektroskopian (XRF) ja infrapunaspektroskopian (FTIR) avulla. Lisäksi tutkittiin mikroskoopilla maalauksesta otettuja poikkileikkausnäytteitä. Maalipinnalle tehtiin liukoisuustestejä sopivan puhdistusmenetelmän löytämiseksi.

Teoksen viidelle levylle tehtiin maalipinnan puhdistus Ultrasonic-ultraäänikostuttimen avulla. Joidenkin tahrojen puhdistukseen tarvittiin myös muita liuottimia sekä mekaanista puhdistusta. Alimman rivin levyn päällemaalaukset poistettiin asetonilla. Maalipinta kiinnitettiin sampiliiman ja lämmön avulla. Maalinpuutosalueet kitattiin BEVA® 371 -mikrokristallivahakitillä, joka sisälsi lisäksi kaoliinia ja kuivapigmenttejä. Kitattuihin kohtiin luotiin pintastruktuuria maalauksen pinnasta otettujen silikonimuottien ja lämmön avulla. Restaurointimaalaus suoritettiin Mowilith 20 -retusointisideaineella ja kuivapigmenteillä.

Konservoinnin ja restauroinnin lisäksi pohdittiin lyhyesti vaihtoehtoja teoksen ripustukseen ja suunniteltiin parannuksia sen säilytykseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste