Vahingot ylisuurissa maantiekuljetuksissa
Korppila, Emilia (2016)
Korppila, Emilia
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137790
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millaisia vahinkoja ylisuuret kuljetukset voivat aiheuttaa ja miten niitä voitaisiin välttää sekä miten vahingon sattuessa toimitaan. Tutkimuksen teoriaosan alussa käsitellään ulkomaankaupankuljetuksia yleisesti ja kappaleen lopussa kerrotaan enemmän ylisuurista maantiekuljetuksista sekä niiden kuljetusmääräyksistä. Viimeisessä luvussa keskityttiin erikoiskuljetuksien vahinkoihin, mitä tämä työ käsittelee. Tarkoituksena oli, että erikoiskuljetusalalle aikovat henkilöt hyötyisivät tutkimuksesta.
Empiirisen tutkimuksen alussa esitellään teoreettinen viitekehys yhteenvetona teoriaosuudelle. Aiheeseen liittyvä kirjallisuus, verkkosivustot sekä erilaiset tilastot toimivat tutkimusaineistoina työlle. Empiirinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla kohderyhmälle, joka koostui kuudesta erikoiskuljetuksien tai niiden vahinkojen kanssa päivittäin työskentelevistä henkilöistä. Haastattelut olivat yksilöhaastatteluita, joilla selvitettiin miten usein ja miksi ylisuuria kuljetuksia vahingoittuu, miten vahinkoja voitaisiin välttää sekä vahingonkorvausprosessin kulkua sekä mahdollisia haasteita siinä.
Tutkimuksessa selvisi, että ylisuurten kuljetusten vahingot aiheuttavat suuria taloudellisia tappioita toimituksen viivästymisestä ja korjauksesta johtuen. Yritysten sekä kuljetusliikkeiden maine voi kärsiä vahinkojen takia. Lisäksi erikoiskuljetukset aiheuttavat liikenteessä tienrakenteisiin että liikennemerkkeihin kohdistuvia vahinkoja. Vahingon sattuessa tehdään rahtikirjaan varaumat ja huomautus kuljetusliikkeelle sekä kuljetusreklamaatio vahingonkorvausprosessin käynnistämiseksi. Vahingot johtuivat suurimmaksi osaksi huolimattomuussyistä, joita pyrittiin ehkäisemään kouluttamisella sekä ohjeistamisella. Vahinkoja sattui myös muiden tiellä liikkujien kanssa kolaroidessa ja keinoksi tällaisien vahinkojen välttämiseen esitettiin autokoulussa opastus, kuinka ylisuuri kuljetus kohdataan. Saatujen tutkimustulosten perusteella vahinkoja pystyttäisiin vähentämään pienillä toimintatapojen muutoksilla, jotka parantaisivat yleistä turvallisuutta maanteillä merkittävästi.
Empiirisen tutkimuksen alussa esitellään teoreettinen viitekehys yhteenvetona teoriaosuudelle. Aiheeseen liittyvä kirjallisuus, verkkosivustot sekä erilaiset tilastot toimivat tutkimusaineistoina työlle. Empiirinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla kohderyhmälle, joka koostui kuudesta erikoiskuljetuksien tai niiden vahinkojen kanssa päivittäin työskentelevistä henkilöistä. Haastattelut olivat yksilöhaastatteluita, joilla selvitettiin miten usein ja miksi ylisuuria kuljetuksia vahingoittuu, miten vahinkoja voitaisiin välttää sekä vahingonkorvausprosessin kulkua sekä mahdollisia haasteita siinä.
Tutkimuksessa selvisi, että ylisuurten kuljetusten vahingot aiheuttavat suuria taloudellisia tappioita toimituksen viivästymisestä ja korjauksesta johtuen. Yritysten sekä kuljetusliikkeiden maine voi kärsiä vahinkojen takia. Lisäksi erikoiskuljetukset aiheuttavat liikenteessä tienrakenteisiin että liikennemerkkeihin kohdistuvia vahinkoja. Vahingon sattuessa tehdään rahtikirjaan varaumat ja huomautus kuljetusliikkeelle sekä kuljetusreklamaatio vahingonkorvausprosessin käynnistämiseksi. Vahingot johtuivat suurimmaksi osaksi huolimattomuussyistä, joita pyrittiin ehkäisemään kouluttamisella sekä ohjeistamisella. Vahinkoja sattui myös muiden tiellä liikkujien kanssa kolaroidessa ja keinoksi tällaisien vahinkojen välttämiseen esitettiin autokoulussa opastus, kuinka ylisuuri kuljetus kohdataan. Saatujen tutkimustulosten perusteella vahinkoja pystyttäisiin vähentämään pienillä toimintatapojen muutoksilla, jotka parantaisivat yleistä turvallisuutta maanteillä merkittävästi.