Korjausrakentamisen opettaminen Ammattiopisto Lappiassa
Pakisjärvi, Janne (2016)
Pakisjärvi, Janne
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137775
Tiivistelmä
Tämä tutkimuksen tavoitteena oli selvittää työelämän tarpeet Ammattiopisto Lappian rakennus-alan korjausrakentamisen koulutuksen kehittämistä varten. Tutkimuksen kohteena olivat Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymän alueella toimivat rakennusalan yritykset, rakentamiseen liittyvät viranomaiset, rakennusalan opettajat ja opiskelijat. Ammattiopisto Lappiassa halutaan kouluttaa laadukkaasti ja koulutusta kehittämällä lisätä edelleen koulutuksen vetovoimaa.
Tutkimuksen pohjana oli sähköinen kysely, jossa vastaajat saivat vastata ennalta laadittuihin kysymysvaihtoehtoihin sekä lähes jokaisessa kysymyksessä pääsi vastaamaan vielä vapaasti oman mielipiteensä tai tarkentamaan vastausta. Kysymysten tarkoitus oli selvittää, mitä asioida tulisi painottaa opetuksessa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville ne seikat, joita korjausrakentamisen opettamisessa tulisi huomioida, jotta koulutus vastaisi mahdollisimman hyvin työelämän tarpeita. Opiskelijat siirtyvät koulutuksen jälkeen työelämään ja koulutuksen tarjoajan kannalta olisi mielekästä, jos työntekijöillä olisi mahdollisimman hyvät valmiudet toimia työelämässä heti työuran alusta lähtien. Kyselystä kävi ilmi, että korjausrakentamisen koulutukselle on tarvetta nyt ja tulevaisuudessa. Aitojen korjausrakennuskohteiden vuoksi yhteistyö koulutuksen tarjoajan ja työelämän kanssa koettiin tärkeäksi.
Tutkimuksen pohjana oli sähköinen kysely, jossa vastaajat saivat vastata ennalta laadittuihin kysymysvaihtoehtoihin sekä lähes jokaisessa kysymyksessä pääsi vastaamaan vielä vapaasti oman mielipiteensä tai tarkentamaan vastausta. Kysymysten tarkoitus oli selvittää, mitä asioida tulisi painottaa opetuksessa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville ne seikat, joita korjausrakentamisen opettamisessa tulisi huomioida, jotta koulutus vastaisi mahdollisimman hyvin työelämän tarpeita. Opiskelijat siirtyvät koulutuksen jälkeen työelämään ja koulutuksen tarjoajan kannalta olisi mielekästä, jos työntekijöillä olisi mahdollisimman hyvät valmiudet toimia työelämässä heti työuran alusta lähtien. Kyselystä kävi ilmi, että korjausrakentamisen koulutukselle on tarvetta nyt ja tulevaisuudessa. Aitojen korjausrakennuskohteiden vuoksi yhteistyö koulutuksen tarjoajan ja työelämän kanssa koettiin tärkeäksi.