Bye Bye see you tomorrow, perehdyttämisopas Kuopion Englantilaisessa Leikkikoulussa aloittavien lasten vanhemmille
Helminen, Anita (2016)
Helminen, Anita
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605147829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605147829
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli kehittämistyö, jossa tuotettiin perehdyttämisopas Kuopion Englantilaisessa Leikkikoulussa hoidon aloittavien lasten vanhemmille. Opinnäytetyössä tuotettiin perehdyttämisopas, jossa kerrotaan mitä tarkoitetaan varhaisella täydellisellä kielikylpymenetelmällä, sekä mikä merkitys on lapsen äidinkielellä hänen kasvulleen ja kehitykselleen. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda perehdyttämisoppaasta työmenetelmä toimivan kasvatuskumppanuussuhteen rakentamiselle.
Perehdyttämisoppaan laadinnassa käytettiin kvalitatiivista teemahaastattelua. Teemahaastattelulla selvitettiin millaista tietoa vanhemmilla oli varhaisesta täydellisestä kielikylpymenetelmästä, sekä äidinkielen merkityksestä lapsen kasvulle ja kehitykselle. Samalla selvitettiin millaista tietoa vanhemmat kokivat tarvitsevansa näistä aiheista.
Teemahaastattelujen analysoinnista esiin nousseista teemoista muodostettiin myös muuta sisältöä perehdyttämisoppaaseen, sekä saatuja tuloksia käytettiin apuna perehdyttämisoppaan sisällön muotoilussa. Teemahaastattelun tulosten perusteella perehdyttämisoppaan sisällöiksi muotoutuivat varhainen täydellinen kielikylpymenetelmä, lapsen äidinkieli, kasvatuskumppanuus ja lapsi ryhmän jäsenenä.
Perehdyttämisopas otetaan käyttöön Kuopion Englantilaisessa Leikkikoulussa keväällä 2016. Perehdyttämisopas jaetaan Kuopion Englantilaisessa Leikkikoulussa hoidon aloittavien lasten vanhemmille ennen hoidon aloituskeskusteluja. Hoidon aloituskeskusteluissa perehdyttämisopas toimii työmenetelmänä kasvatuskumppanuuden rakentumiselle.
Opinnäytetyön jatkotutkimuksena voisi selvittää perehdyttämisoppaan vaikuttavuutta ja merkitystä vanhemmille tiedon lisääjänä varhaisesta täydellisestä kielikylpymenetelmästä ja äidinkielen merkityksestä lapsen kasvulle ja kehitykselle. Jatkotutkimuksena olisi mahdollista tutkia myös perehdyttämisoppaan toimivuutta työmenetelmänä kasvatuskumppanuuden rakentumiselle Kuopion Englantilaisessa Leikkikoulussa.
Perehdyttämisoppaan laadinnassa käytettiin kvalitatiivista teemahaastattelua. Teemahaastattelulla selvitettiin millaista tietoa vanhemmilla oli varhaisesta täydellisestä kielikylpymenetelmästä, sekä äidinkielen merkityksestä lapsen kasvulle ja kehitykselle. Samalla selvitettiin millaista tietoa vanhemmat kokivat tarvitsevansa näistä aiheista.
Teemahaastattelujen analysoinnista esiin nousseista teemoista muodostettiin myös muuta sisältöä perehdyttämisoppaaseen, sekä saatuja tuloksia käytettiin apuna perehdyttämisoppaan sisällön muotoilussa. Teemahaastattelun tulosten perusteella perehdyttämisoppaan sisällöiksi muotoutuivat varhainen täydellinen kielikylpymenetelmä, lapsen äidinkieli, kasvatuskumppanuus ja lapsi ryhmän jäsenenä.
Perehdyttämisopas otetaan käyttöön Kuopion Englantilaisessa Leikkikoulussa keväällä 2016. Perehdyttämisopas jaetaan Kuopion Englantilaisessa Leikkikoulussa hoidon aloittavien lasten vanhemmille ennen hoidon aloituskeskusteluja. Hoidon aloituskeskusteluissa perehdyttämisopas toimii työmenetelmänä kasvatuskumppanuuden rakentumiselle.
Opinnäytetyön jatkotutkimuksena voisi selvittää perehdyttämisoppaan vaikuttavuutta ja merkitystä vanhemmille tiedon lisääjänä varhaisesta täydellisestä kielikylpymenetelmästä ja äidinkielen merkityksestä lapsen kasvulle ja kehitykselle. Jatkotutkimuksena olisi mahdollista tutkia myös perehdyttämisoppaan toimivuutta työmenetelmänä kasvatuskumppanuuden rakentumiselle Kuopion Englantilaisessa Leikkikoulussa.