Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vastaavan kuraattorin palvelut koulukuraattorin työn tukena : Kokemuksia Kalajokilaakson ja Pyhäjokilaakson alueelta

Miettinen, Pentti (2016)

 
Avaa tiedosto
Miettinen_Pentti.pdf (473.1Kt)
Lataukset: 


Miettinen, Pentti
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137724
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaaja on Pyhäjärven kaupungin sivistystoimi. Laki oppilas- ja opiskelijahuollosta (1287/2013) tuli voimaan elokuussa 2014. Uudessa laissa määritellään keskeisiksi asioiksi yhteisöllisyys, varhainen tuki ja ammatillisuus. Koulukuraattorin ja muiden opiskeluhuollon palveluiden laatuun ja saatavuuteen kiinni-tetään huomiota.

Aivan uutena ammattinimikkeenä laissa mainitaan vastaava kuraattori, jolle asetetaan sosiaalityöntekijän kelpoi-suusvaatimus. Koulukuraattorien yleiseksi kelpoisuudeksi määritellään sosionomin (AMK) tutkinto. Tässä opinäytetyössä tarkastellaan näiden kahden erilaisen sosiaalialan ammattilaisen yhteistä työtä oppilashuollossa Kala- ja Pyhäjokilaakson alueella.

Opinnäytetyöni tavoitteena oli kerätä odotuksia ja kokemuksia vastaavan kuraattorin palveluista Kala- ja Pyhäjokilaaksojen alueella. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla neljää koulukuraattoria ja kolmea vastaavaa kuraattoria. Kaikki haastateltavat olivat eri paikkakunnilta. Teemahaastattelut toteutettiin joulukuun 2015 ja helmikuun 2016 välisenä aikana. Aineisto analysoitiin maalis-huhtikuun 2016 aikana.

Vastaavan kuraattorin ja koulukuraattorin yhteinen työ on jaoteltu teoriaosuudessa neljään osa-alueeseen. Nämä ovat työparityöskentely, konsultointi, lähiesimiestyö ja muu oppilashuoltotyön lisäresurssi. Teoria pohjautuu Laura Bronsteinin ja Elina Rahkon aiempiin tutkimuksiin. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää oppilashuoltotyön kehittämisessä paikkakunnittain ja alueellisesti.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste