Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Matka Mediamaailmaan : Mediakasvatuksen toteuttaminen varhaiskasvatuksessa ja mediakasvatukselliset toimintatuokiot Kellomäen päiväkodin viisivuotiaiden ryhmässä

Lohi, Eeva; Nakkula, Annika; Viljamaa, Jenni (2016)

 
Avaa tiedosto
Lohi_Eeva_Nakkula_Annika_Viljamaa_Jenni.pdf (791.9Kt)
Lataukset: 


Lohi, Eeva
Nakkula, Annika
Viljamaa, Jenni
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605167963
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyömme aihe on mediakasvatus varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyömme tutkimuskysymyksiä ovat: miksi mediakasvatus on tärkeää varhaiskasvatuksessa sekä miten mediakasvatusta voidaan toteuttaa varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyömme toiminnallisen osuuden tavoitteena oli kehittää mahdollisia tapoja toteuttaa mediakasvatusta varhaiskasvatuksessa sekä tuottaa lapsille turvallisia ja mukavia kokemuksia median käyttämisestä valvotusti ja ikätasoon sopivilla tavoilla. Tavoitteena oli myös lisätä omaa ammattitaitoamme. Mediakasvatus on aiheena ajankohtainen, sillä media on yhä merkittävämpi osa ihmisten arkea.

Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Haastattelimme Kellomäen päiväkodin viisivuotiaiden ryhmän lastentarhanopettajaa ja lasten-hoitajaa. Haastattelun kautta saimme kartoitettua mediakasvatuksen tilaa Kellomäen päiväkodin Aisakellojen ryhmässä sekä haastateltavien käsitystä mediakasvatuksesta. Suunnittelimme ja toteutimme Kellomäen päiväkotiin Me-diamatkan, jossa tutkimme kehittämäämme Mediamaailmaa lasten kanssa samalla mediataitoja harjoitellen. Toimintakerroillamme käytimme tiedonkeruumenetelmänä havainnointia. Kirjallinen työmme rakentuu teoriatiedon, haastattelun ja oman toimintamme sekä havaintojemme vuoropuhelusta.

Opinnäytetyömme koostuu opinnäytetyön toteutuksen kuvauksesta, varhaiskasvatuksen mediakasvatuksen teoriasta, kirjallisesta toiminnan raporttiosuudesta sekä pohdinnasta ja johtopäätöksistä. Teoriatiedon sekä haastattelu- ja havainnointiaineistojen perusteella voimme päätellä, että mediakasvatus on tärkeä osa varhaiskasvatusta, mutta sen toteuttamiseen pitäisi kiinnittää enem-män huomiota. Kehittämämme Mediamatka on yksi vaihtoehto mediakasvatuksen toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste