Kodin ja koulun välinen viestintä peruskoulun 7-9 -luokilla Vantaalla : kolmikantatutkimus viestinnän nykytilasta ja kehittämistarpeista tuloksena viestinnän malli (opas)
Unhola, Terhi (2010)
Unhola, Terhi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003215821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003215821
Tiivistelmä
Kodin ja koulun välisen viestinnän nykytilaa tutkittiin Vantaan 7-9 -vuosiluokkien peruskouluissa. Kyseessä oli kokonaistutkimus ja kohderyhmänä oli koulujen rehtorit, opettajat ja oppilaiden huoltajat. Selvityksen kohteena oli viestintävälineet, viestinnän sisällöt ja rakenteet sekä tyytyväisyys viestinnän nykytilaan sekä mahdolliset kehittämiskohteet. Tutkittavana oli koulun ja kunnan internetsivut ja muu sähköinen sekä perinteinen viestintä ja erilaiset kohtaamiset, kuten vanhempainillat, yhteistyöpäivät ja huoltajien ja opettajien väliset tapaamiset.
Viestintää säätelevä lainsäädäntö, muut normit ja viestinnän teoriat toimivat kehittämistyön viitekehyksenä. Työtä ohjasi ja kommentoi Vantaan perusopetuksen asiantuntijoista koostuva ohjausryhmä ja se toteutettiin tutkijan omassa työympäristössä eli Vantaan sivistystoimessa, jossa
tutkija toimii viestintäpäällikkönä.
Tutkimusongelma määriteltiin LogFrame-menetelmän avulla ja tutkimus toteutettiin pääosin sähköisenä kyselynä suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi. Tavoitteena oli löytää ne koulut, joiden viestintään ollaan keskimääräistä tyytyväisempiä sekä löytää hyviä käytäntöjä muille jaettavaksi.
Tutkimusta syvennettiin haastattelemalla kolmen koulun rehtoreita tai opettajia. Tutkimuksen perusteella selvisi, että eri kohderyhmät olivat melko tyytyväisiä kodin ja koulun väliseen viestintään, mutta perinteiset viestinnän mallit kaipaavat kehittämistä. Kunnilla tai kouluilla ei juurikaan ole yhteisiä periaatteita ja viestintätavat ja -aktiivisuus ovat kiinni yksilön omasta osaamisesta, kiinnostuksesta ja ajankäytöstä.
Tutkimuksen perusteella laadittiin kodin ja koulun välisen viestinnän malli (opas) Vantaan 7-9 -vuosiluokkien koulujen käyttöön. Mallissa esitetään linjauksia koko koulua koskevien asioiden, yksittäistä luokkaa koskevien asioiden sekä yksittäistä oppilasta koskevien asioiden viestinnästä.
Siinä otetaan kantaa yksittäisten asioiden viestintätapaan, vastuiden jakoon ja eri välineiden käyttöön. Lisäksi mallissa ohjeistetaan kriisiviestintää ja sen liitteeksi on laadittu malleja erilaisia kotitiedotteita varten. Viestinnän malli soveltuu lähes sellaisenaan myös muihin kuntiin ja eri kouluasteille.
Viestintää säätelevä lainsäädäntö, muut normit ja viestinnän teoriat toimivat kehittämistyön viitekehyksenä. Työtä ohjasi ja kommentoi Vantaan perusopetuksen asiantuntijoista koostuva ohjausryhmä ja se toteutettiin tutkijan omassa työympäristössä eli Vantaan sivistystoimessa, jossa
tutkija toimii viestintäpäällikkönä.
Tutkimusongelma määriteltiin LogFrame-menetelmän avulla ja tutkimus toteutettiin pääosin sähköisenä kyselynä suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi. Tavoitteena oli löytää ne koulut, joiden viestintään ollaan keskimääräistä tyytyväisempiä sekä löytää hyviä käytäntöjä muille jaettavaksi.
Tutkimusta syvennettiin haastattelemalla kolmen koulun rehtoreita tai opettajia. Tutkimuksen perusteella selvisi, että eri kohderyhmät olivat melko tyytyväisiä kodin ja koulun väliseen viestintään, mutta perinteiset viestinnän mallit kaipaavat kehittämistä. Kunnilla tai kouluilla ei juurikaan ole yhteisiä periaatteita ja viestintätavat ja -aktiivisuus ovat kiinni yksilön omasta osaamisesta, kiinnostuksesta ja ajankäytöstä.
Tutkimuksen perusteella laadittiin kodin ja koulun välisen viestinnän malli (opas) Vantaan 7-9 -vuosiluokkien koulujen käyttöön. Mallissa esitetään linjauksia koko koulua koskevien asioiden, yksittäistä luokkaa koskevien asioiden sekä yksittäistä oppilasta koskevien asioiden viestinnästä.
Siinä otetaan kantaa yksittäisten asioiden viestintätapaan, vastuiden jakoon ja eri välineiden käyttöön. Lisäksi mallissa ohjeistetaan kriisiviestintää ja sen liitteeksi on laadittu malleja erilaisia kotitiedotteita varten. Viestinnän malli soveltuu lähes sellaisenaan myös muihin kuntiin ja eri kouluasteille.