Markkinointiviestintäsuunnitelma : Case: Hailuodon Kalasavustamo Oy
Leskinen, Teemu; Nevanperä, Markus (2016)
Leskinen, Teemu
Nevanperä, Markus
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168145
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Hailuodon Kalasavustamo Oy, jolle laaditaan markkinointiviestintäsuunnitelma. Toiselle opinnäytetyöntekijälle entuudestaan tuttu yrittäjä pyysi suorittamaan heille koulutyön, joka kehittää yrityksen markkinointia. Markkinointi ei ole ollut yrityksestä riittävän suunnitelmallista ja johdonmukaista, koska heillä ei ole entuudestaan markkinointisuunnitelmaa. Aiheeseen päädyttiin miettimällä tehokkaimpia markkinointikeinoja liiketoiminnan kehittämiseksi sekä kuuntelemalla yrittäjän toiveita.
Työn tavoite on määrittää markkinoinnille tavoitteet ja linjat sekä luoda konkreettisia keinoja kehittää markkinointiviestintää yritys- ja kuluttajamarkkinoilla. Markkinointiviestintää kehittämällä yrityksen tunnettuuden ja myynnin odotetaan kasvavan nykyisestä sekä markkina-aseman vahvistuvan kilpailijoihin nähden. Hailuodon Kalasavustamo on pieni yritys, jolla ei ole mahdollisuutta panostaa markkinointiin suuria summia. Tämän vuoksi markkinointiviestintäsuunnitelman tavoitteena oli myös, että yrittäjä voi itse sen toteuttaa ilman suuria taloudellisia investointeja.
Markkinointiviestintäsuunnitelmassa käydään läpi yrityksen nykytilan analysointia, markkinoinnin strategiaa ja tavoitteita, kuluttaja-, yritys- ja tapahtumamarkkinointia, budjettia ja näiden seurantaa. Viestintäkeinojen hyödyntämisen pääpaino työssä on digitaalisten kanavien ja maistiaistapahtumien yhdistämisessä. Myös yrityksen nykyisten markkinointikanavien vaikuttavuutta analysoidaan ja tuodaan esille mitä kehitettävää niissä on. Opinnäytetyön lähteet perustuvat markkinointiin liittyviin julkaisuihin, joista saatavaa teoriaa käsitellään yritykselle tehtävän suunnitelman laadinnassa. Teoria ja empiria on yhdistetty vetoketjumallilla, jossa teoria pohjaa aina empiiristä tekstiä. Empiria koostuu Hailuodon Kalasavustamoa koskevista markkinointitoimenpiteiden suunnittelusta.
Opinnäytetyöstä muodostui selkeästi ymmärrettävä, käytännönläheinen ja kustannustehokkaasti toteutettava markkinointiviestintäsuunnitelma, jota hyödyntämällä yrittäjä voi jatkossa markkinoida tehokkaammin. Suunnitelma antaa lisäksi yritykselle tietoa mihin sen toiminnassa tulee panostaa ja mitä sen eri toimissa tulee korostaa erottautuakseen kilpailijoista ja parantaakseen tunnettuutta. Yritys tarvitsee tällä hetkellä lisää näkyvyyttä, jonka kautta saada uusia asiakkaita kasvattaakseen liiketoimintaansa. Tähän paras keino on markkinointiin panostaminen. Toteuttamalla opinnäytetyössä käsitellyt asiat ja ottamalla ne pysyväksi osiksi yrityksen käytäntöjä, liiketoiminnan kasvaminen on mahdollista.
Työn tavoite on määrittää markkinoinnille tavoitteet ja linjat sekä luoda konkreettisia keinoja kehittää markkinointiviestintää yritys- ja kuluttajamarkkinoilla. Markkinointiviestintää kehittämällä yrityksen tunnettuuden ja myynnin odotetaan kasvavan nykyisestä sekä markkina-aseman vahvistuvan kilpailijoihin nähden. Hailuodon Kalasavustamo on pieni yritys, jolla ei ole mahdollisuutta panostaa markkinointiin suuria summia. Tämän vuoksi markkinointiviestintäsuunnitelman tavoitteena oli myös, että yrittäjä voi itse sen toteuttaa ilman suuria taloudellisia investointeja.
Markkinointiviestintäsuunnitelmassa käydään läpi yrityksen nykytilan analysointia, markkinoinnin strategiaa ja tavoitteita, kuluttaja-, yritys- ja tapahtumamarkkinointia, budjettia ja näiden seurantaa. Viestintäkeinojen hyödyntämisen pääpaino työssä on digitaalisten kanavien ja maistiaistapahtumien yhdistämisessä. Myös yrityksen nykyisten markkinointikanavien vaikuttavuutta analysoidaan ja tuodaan esille mitä kehitettävää niissä on. Opinnäytetyön lähteet perustuvat markkinointiin liittyviin julkaisuihin, joista saatavaa teoriaa käsitellään yritykselle tehtävän suunnitelman laadinnassa. Teoria ja empiria on yhdistetty vetoketjumallilla, jossa teoria pohjaa aina empiiristä tekstiä. Empiria koostuu Hailuodon Kalasavustamoa koskevista markkinointitoimenpiteiden suunnittelusta.
Opinnäytetyöstä muodostui selkeästi ymmärrettävä, käytännönläheinen ja kustannustehokkaasti toteutettava markkinointiviestintäsuunnitelma, jota hyödyntämällä yrittäjä voi jatkossa markkinoida tehokkaammin. Suunnitelma antaa lisäksi yritykselle tietoa mihin sen toiminnassa tulee panostaa ja mitä sen eri toimissa tulee korostaa erottautuakseen kilpailijoista ja parantaakseen tunnettuutta. Yritys tarvitsee tällä hetkellä lisää näkyvyyttä, jonka kautta saada uusia asiakkaita kasvattaakseen liiketoimintaansa. Tähän paras keino on markkinointiin panostaminen. Toteuttamalla opinnäytetyössä käsitellyt asiat ja ottamalla ne pysyväksi osiksi yrityksen käytäntöjä, liiketoiminnan kasvaminen on mahdollista.