Kasvillisuuden vaikutus tieliikennemelun leviämiseen Pohjanmaalla
Kiviluoma, Tuomas (2016)
Kiviluoma, Tuomas
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168065
Tiivistelmä
Tämä selvitys on tehty Pohjanmaan liiton toimeksiannosta. Työn tavoitteena oli toteuttaa melumallinnus Pohjanmaan maakunnan tieliikenneverkostolle, jossa huomioidaan kasvillisuuden vaikutus melun leviämiseen. Tieliikennemelumallinnusta tullaan käyttämään osaselvityksenä laadittaessa suunnitelmaa Pohjanmaan maakunnan hiljaisista alueista.
Työ toteutettiin ArcGIS-paikkatieto-ohjelmistolla. Tieliikennemelumallia varten tehtiin kaksi eri analyysiä. Lähtökohdaksi mallinnettiin neljä eri äänitason tieliikennemelun leviämisvyöhykettä. Tuloksena oli tieliikennemelun leviämismalli ilman melua ehkäisevän kasvillisuuden vaikutusta. Tieliikennemelun lisäksi mallinnettiin kasvillisuuden ehkäisevä vaikutus melun leviämiseen SPreAD-GIS-luokitusten ja CORINE2012-maanpeitedatan avulla. Yhdistämällä laaditut analyysit saatiin tulokseksi tieliikennemelumalli, joka otti huomioon myös kasvillisuuden vähentävän vaikutuksen melun leviämiseen.
Laadittu liikennemelumallinnus on osaselvitys Pohjanmaan liiton hiljaisten alueiden selvitystä varten, jota tullaan käyttämään Pohjanmaan vuoden 2040 maakuntakaavan suunnittelussa. Nyt laadittu melumalli huomioi kasvillisuuden vaikutuksen tieliikennemelun leviämiseen. Pelkän tieliikennemelun lineaarisesti huomioivaa analyysiä voitiin verrata uuteen kasvillisuuden vaikutukset selvittävään melumalliin. Lineaariseen meluvyöhykemalliin verrattuna löydettiin 49 % enemmän potentiaalisia hiljaisia alueita kun käytettiin kasvillisuuden huomioivaa menetelmää. Analyysin tarkkuutta voitaisiin tehostaa huomioimalla myös topografian eli maanpinnan korkeusvaihtelun ja meluesteiden vaikutus melun leviämisessä.
Työ toteutettiin ArcGIS-paikkatieto-ohjelmistolla. Tieliikennemelumallia varten tehtiin kaksi eri analyysiä. Lähtökohdaksi mallinnettiin neljä eri äänitason tieliikennemelun leviämisvyöhykettä. Tuloksena oli tieliikennemelun leviämismalli ilman melua ehkäisevän kasvillisuuden vaikutusta. Tieliikennemelun lisäksi mallinnettiin kasvillisuuden ehkäisevä vaikutus melun leviämiseen SPreAD-GIS-luokitusten ja CORINE2012-maanpeitedatan avulla. Yhdistämällä laaditut analyysit saatiin tulokseksi tieliikennemelumalli, joka otti huomioon myös kasvillisuuden vähentävän vaikutuksen melun leviämiseen.
Laadittu liikennemelumallinnus on osaselvitys Pohjanmaan liiton hiljaisten alueiden selvitystä varten, jota tullaan käyttämään Pohjanmaan vuoden 2040 maakuntakaavan suunnittelussa. Nyt laadittu melumalli huomioi kasvillisuuden vaikutuksen tieliikennemelun leviämiseen. Pelkän tieliikennemelun lineaarisesti huomioivaa analyysiä voitiin verrata uuteen kasvillisuuden vaikutukset selvittävään melumalliin. Lineaariseen meluvyöhykemalliin verrattuna löydettiin 49 % enemmän potentiaalisia hiljaisia alueita kun käytettiin kasvillisuuden huomioivaa menetelmää. Analyysin tarkkuutta voitaisiin tehostaa huomioimalla myös topografian eli maanpinnan korkeusvaihtelun ja meluesteiden vaikutus melun leviämisessä.